Još
Ostalo

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Razvoj govora - kada otići kod logopeda?

Roditelj treba da uoči eventualne probleme i pomogne detetu da pravilno razvije svoj govor...

 Izvor: Foto: Shutterstock


S obzirom da više od pedeset odsto dece predškolskog uzrasta ima neki od poremećaja govora i jezika, želeli smo da vam pomognemo da lakše uočite eventualne probleme, da saznate šta možete da očekujete u određenom uzrastu, i kako da pomognete detetu da pravilno razvije govor. O tome smo razgovarali sa Nikoletom Stevović, logopedom iz Centra za edukaciju i rehabilitaciju u Beogradu.

Kako se razvija govor kod beba?

- Bebe tokom prvog meseca reaguju glasom (krik, reakcija na prijatno ili neprijatno), oko drugog počinju da guču, oko petog „brbljaju“ - kombinujući buduće glasove (ap, apa, ba, da, ta, ga). Od šest do osam meseci, povezuju dva ista ili različita sloga (ba-ba, pa-pa, ma-ba, ta-ba), intenzivno tepaju, razumeju i reaguju na svoje ime. Do dvanaest meseci, bebe upotrebljavaju više reči sa udvajanjem istih slogova, a tepanje prelazi u govor. Znaju gde „zeka pije vodu“ i da pokažu „pametnu glavu“, slušaju i imitiraju zvukove.
Do osamnaest meseci, bebe razumeju: „Dođi“, „Donesi“, „Idemo“, prepoznaju i pokazuju predmete i delove tela, neke reči označavaju slogovima (ga - glava, nona - noga). Imaju aktivan rečnik od 10 do 20 reči (mama, baba, tata, pa-pa), i koriste frazu od dve reči („Daj to“, „Mama ajde“).

Šta sve mogu da razumeju i izgovore deca posle navršene druge godine?

- Do drugog rođendana, mališani reaguju na: „Pokaži mi - kuću, tetu, čiku...“, razumeju rečenice tipa: „Sedi na stolicu“, „Donesi patike“, koriste rečenice do tri reči, umeju da kažu svoje ime i, recimo, kako laje kuca. Do treće godine, dete može na osnovu slike da prepozna za šta se predmet koristi („Pokaži mi nešto što se jede“, „Pokaži mi nešto što oblačiš“). Može da odredi svoj pol, pokazuje prstima koliko ima godina, broji do tri, ume da kaže čemu služi neki predmet (olovka, auto), i može da nauči recitaciju. Do četvrte godine, dete opisuje zbivanja na slikama, shvata razlike (veliko-malo, bata-seka), prepoznaje pravila igara. Daje adekvatan odgovor na pitanja: „Šta radiš kada si sanjiv?“, „Šta radiš kada si gladan?“, broji redom do pet, imenuje i prepoznaje dve do četiri boje. Govori pravilnim rečenicama, priča o sebi i o događajima u toku dana, zna pesmice od tri strofe.

Šta se očekuje od predškolaca?

- Dete uzrasta do pet godina pravilno koristi sve elemente govora, prepričava priče koje je čulo, broji u nizu do deset i više,

Četvorogodišnjak govori pravilnim rečenicama, priča o sebi i o događajima u toku dana, zna pesmice od tri strofe...

shvata sličnosti i razlike (po čemu su slične krava i ovca), zna koliko nogu ima pas, i koja životinja daje mleko. Do polaska u školu, dete već ima bogat rečnik, razume i koristi reči apstraktnog značenja, rezonuje, donosi zaključke. Spontano ulazi u razgovor, i u njemu učestvuje. Zna kojim slovom počinje neka reč (oko, uvo, nos), pravilno drži olovku, i opredeljeno je kojom rukom piše.
Inicijalizacija u toku...

Komentari 0

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Najnovije

Vesti

Porodica