Sasvim je jasno da se potrebe učionice 21. veka prilično razlikuju u odnosu na one iz 20. Sada, od nastavnika se očekuje da stvore kreativnu i produktivnu okolinu u kojoj učenici mogu steći veštine koje će im biti potrebne i u tom trenutku, ali i u budućnosti.

Nola, profesor engleskog na Eton institutu, izdvojio je sedam uloga nastavnika u učionici.

1. Kontrolor

Nastavnik je potpuno zadužen za odeljenje, za postupke učenika i način njihovog izlaganja. U učionici je on u centru pažnje, a trebalo bi da inspiriše učenike kako bi bili što kreativniji, a uz to što bolje naučili gradivo. Ipak, postavlja se pitanje da li je učenicima sve to zaista zanimljivo, da li ova njegova uloga pruža raznovrsne aktivnosti.

2. Šaptač

Nastavnik ohrabruje učenike da učestvuju i daju predloge o sopstvenim aktivnostima. Nastavnik bi trebalo da im pomaže samo kada je to neophodno. Kada je učenicima bukvalno zafali reč, on je tu da ih diskretno ohrabri i navede na odgovor. Nekada oni mogu postati nesigurni, te on može da ih podrži svojim došaptavanjem.

3. Izvor

Nastavnik je praktično hodajući centar izvora, spreman da pomogne ukoliko je potrebno. Mora biti dostupan učenicima kad god im je potrebna konsultacija.

Kao izvor, on ih navodi na izvore i literaturu koju mogu koristiti, poput interneta.

4. Procenjivač

Ovo znači da nastavnik promatra koliko dobro učenici usvajaju, ali i reprodukuju znanje. Povratna informacija i ispravljanje grešaka su ključni. Vrlo je važan način na koji nastavnik ocenjuje. Ukoliko u komunikaciji nema razumevanja i podrške, to jedino može biti kontraproduktivno za učenikovo samopouzdanje.

5. Organziator

Možda je ovo najteža i najvažnija uloga koju mora izneti. Uspeh velikog broja aktivnosti zavisi od dobre organizacije i od toga da li učenici znaju tačno šta treba da čine. Davanje instrukcija je ključno. Organizator može biti i demonstrator, što mu dozvoljava da se uključi i angažuje zajedno sa njima. Organizuje aktivnosti i daje učenicima povratne informacije. 


Foto: Shutterstock

6. Učesnik

Ova uloga obezbeđuje atmosferu u kojoj je i on deo aktivnosti. Ipak, nastavnik ovako može rizikovati svoj autoritet. 

Na ovaj način nastavnik može oživeti atmosferu, može se povući i ne biti u centru pažnje. To je idealan način za interakciju sa učenicima bez dominacije.

7. Tutor

Ponaša se kao trener tokom projekata koje pripremaju učenici sami. Daje savete i vodiče koji će im pomoći da rasvetle ideje i prikažu ih na najbolji način.

Ovo je idealna prilika da se obrati pažnja na svakog učenika. To daje priliku nastavniku da aktivnosti prilagodi svakom učeniku ponaosob. Ipak, to može dovesti do prevelike samostalnosti učenika ili pak nedovoljnog poštovanja prema profesoru.

Vrlo često može doći do toga da se svaka od uloga unutar sebe može menjati. Učiteljeva uloga nikad nije statična. Jedna aktivnost može uključivati prelaz iz jedne uloge u drugu.

Iako je do skoro bilo ključno imati nastavnika u centru pažnje, 21. vek donosi nove strategije. Interaktivan nastavnik stvara potpunu svesnost i dinamičnost na času. Uspeh svakog časa zavisi od međusobnog odnosa učenika, atmosfere na času, međusobne komunikacije. Dakle, nije sve do profesora, deo uloge u dobrom organizovanju časa pripada i samim učenicima. 

Takođe, vrlo je važno stvoriti demokratiju umesto aristokratije, odnosno da nastavnik deli neke stvari sa učenicima, umesto da sam potpuno kontroliše učionicu. I za učenika i za profesora sada je postalo važno olakšati učenje. Nekada se smatralo slabošću nastavnika ukoliko na neko učenikovo pitanje ne zna odgovor, međutim, iskrenost treba biti na prvom mestu. Možete istražiti i obavestiti učenika na narednom času, ili pak pokušati zajednički doći do pravog odgovora.

Ove uloge nastavniku omogućavaju da kreira kulturu učionice, poboljša učenje, podstiče praksu i stvaranje. Umesto eksperta, važnije je biti osoba koja olakšava i pruža pomoć.