Američka pedijatrijska akademija (AAP) objavila je nedavno najnovije preporuke o podsticanju pismenosti kod dece. Naime, ova institucija preporučuje da "pedijatri promovišu razvoj rane pismenosti u detinjstvu", jer knjige su samo početak, kažu stručnjaci.

Pre gotovo pola veka, naučno posmatranje novorođenčadi i male dece dovelo je do zaključka da razvoj mozga nije bez razloga brz na početku života, već da reaguje na negu koju mu roditelji pružaju. S pojavom tehnologije snimanja mozga, ovi nalazi su sredinom devedesetih godina prošlog veka konačno počeli da privlače pažnju eksperata.

To je za mnoge iznenađenje - da čitaju bebama u prvih šest meseci života, a da to doprinosi njihovom razvoju mozga i, kasnije, akademskog uspeha! Ali, kao što svaki pedijatar zna, to nije dovoljno za uspeh.

Čak i u prvim nedeljama života, dete reaguje zahvaljujući interakcijama s roditeljima koje stimulišu rani razvoj mozga i kroz koje deca uče da se angažuju. 

Kroz ovu komunikaciju deca razvijaju izvršne funkcije koje su im potrebne da bi školovanje prošlo što lakše. Na primer, sposobnost da se dete fokusira, produži pažnju i motivaciju i da koncentracija može da se nastavi sve do sledeće stranice počinje u krilu roditelja i zahvaljujući njihovoj ljubavi. Knjiga tako može da podstakne radoznalost i pitanja čak i pre nego što dete nauči reči, a razgovor o pročitanom može dovesti do učenja koje traje čitavog života. 

Tokom prvih nedelja, meseci i godina života, ne postoje brza rešenja za razvoj mozga. Zbog toga što većina roditelja gotovo čitav dan provodi na poslu, veliki broj dece ne dobija potrebnu pažnju. Bebama i maloj deci su čitanje i druge interakcije neophodne čitavog dana, zbog čega treba da investiratimo ne samo u knjige već se posvetiti deci što više.