Deca često uče posmatrajući ljude oko sebe. Na primer, bez ikakvog uputstva deca shvate kako da uključe televizor, ili kako treba da pritisnu kvaku na dole da bi otvorili vrata. I to oslanjajući se na verovatnoću.

Sada su naučnici otkrili da se dvogodišnja deca takođe oslanjaju na verovatnoću kako bi shvatila smisao i način na koji nešto funkcioniše. Studija objavljena u magazinu Developmental Science ispitivala je da li deca mogu samo posmatranjem da odaberu strategiju koja će doneti najbolje rezultate.

Istraživači su im ponudili igru verovatnoće, i ispostavilo se da su mnogi mališani bili u stanju da odaberu pobedničku strategiju koju su otkrili. Tokom igre deca su prvo posmatrala odrasle kako igraju a zatim, kada je došao njihov red za igru, birala su onu opciju koja je češće dovodila do nagrade.

"U stvarnom svetu postoji mnoštvo načina da rešite problem, ali kako naučimo da odaberemo pravo rešenje? U našoj studiji mi smo želeli da utvrdimo da li mala deca mogu da uoče razliku između dva načina da pobede u igri, i zatim da odaberu bolju strategiju u svoju korist", kaže vodeći autor studije Ana Vajsmejer sa vašingtonskog instituta za učenje i moždane nauke u Sijetlu.

Za vreme igre deca su posmatrala istraživača kako postavlja drvenu kocku na kutiju koja je pokretala mašinu, te se kliker kotrljao i proizvodio zvuk koji ih je zabavljao. Jedna kocka je okidala kliker dve trećine puta, dok je druga kocka, druge boje i oblika okidala kliker samo trećinu puta. Kada je bio njihov red za igru 72 procenta dece automatski je odabralo onu kocku koja je češće okidala kliker.

"Naša otkrića objašnjavaju kako deca uče tako brzo, čak i u neizvesnom svetu", kaže još jedan od autora studije, Endru Melcof. "Ona uče o verovatnoći čak i kada ljudi koje posmatraju često greše."

Studija potvrđuje da deca uče posmatrajući nas, i na taj način mogu da otkriju i koncept uzroka i efekta. Ova otkrića su značajna na polju edukacije, što bi učiteljima bilo od pomoći pri predavanju matematičkih principa.

"Trenutni način predavanja zasniva se na razlomcima i decimalama, a mnoga deca se muče da shvate ovaj koncept kad se sa njim susretnu tek u školi", kaže Vajsmejer. "Bilo bi lakše ako bismo ih upoznali sa matematičkim principima mnogo ranije. Tako bismo razvili intuitivni način razmišljanja kod dece mnogo brže".