Posebno u prvim godinama školskog uzrasta, važno je da se povežete sa svojim detetom o tome šta se dešava u njegovom životu, njegovim interesovanjima i kako se oseća.

„Pozitivna pažnja i povezanost su obeležja dobrog odnosa roditelj-dete. Svakodnevno proveravanje pokazuje vašoj deci da ste im na raspolaganju i da ste zainteresovani“, kaže dr Stivi Paket-Perez, licencirani pedijatrijski psiholog u Dečijoj klinici Zdravlje i docent na UT Southvestern.

Ali ponekad, navesti deteda priča o svom danu može biti izazov. Evo nekoliko saveta dr Puket-Perez kako da na najbolji način iskoristite razgovore sa svojim detetom.

Zašto moje dete ne želi da priča sa mnom o svom danu?

Kada postavljaju pitanja, većina roditelja dobija jednorečne odgovore kao što su „dobro“, „lepo je bilo“ ili najstrašnije „ne znam“ od svog deteta.

„Postoji mnogo razloga zbog kojih se to dešava, ali retko je to zato što vaše dete ne želi da priča“, kaže dr Puket-Perez. "Deca žele da pričaju o svojim danima i da se povežu sa roditeljima. Samo treba da to rade pod njihovim uslovima."

Uopšteno govoreći, deca moraju da budu na mestu gde je prijatno i da se osećaju spremno, otvoreno i zainteresovano pre nego što mogu da imaju dobar razgovor, podele značajne informacije i povežu se. Na primer, deci će možda trebati vreme da obrade detalje dana dok posle škole prelaze u „kućni režim“.

Takođe je važno zapamtiti da deca često ne konceptualizuju svoj dan kao celinu. Umesto toga, sećaju se uzbudljivih stvari koje su se desile u poslednjih nekoliko sati. Kao rezultat toga, postavljanje širokih pitanja poput: „Kako je prošao dan?“ možda će vam biti teško odgovoriti.

Kako naterati dete da priča o svom danu

Pravo vreme i prava pitanja mogu da utiču na to da vam dete priča o svom danu. Pogledajte četiri saveta dr Puket-Perez za pomoć.

1. Budite strpljivi i dajte svom detetu malo prostora

Vaše dete možda nije spremno da odmah razgovara sa vama, i to je u redu. Kada se vaše dete prvi put vrati kući iz škole ili nekog događaja, izbegavajte da mu postavljate pitanja. „Umesto toga, fokusirajte se na pozitivne interakcije sa svojim detetom. Možete postaviti ugodan i srećan ton pozdravom, a možda čak i užinom“, kaže dr Puket-Perez.

Neki primeri ovih pozdrava uključuju:

  • Hej, drago mi je što te vidim!
  • Zdravo dušo, nedostajala si mi danas. Jedva čekam da još ćaskamo.
  • Hej! Tako mi je drago što si kod kuće. Samo sam razmišljala o tebi imam i neke grickalice za koje sam mislio da bi ti se svidele.

2. Potražite prirodne mogućnosti za povezivanje

Roditelji mogu uveče tražiti prilike da se pridruže svom detetu u nekoj aktivnosti i pokažu interesovanje za ono što rade. Ove interakcije mogu izgraditi udobnost koja podstiče spremnost da se deli.

Tajming je takođe važan. Vaše dete bi moglo biti više angažovano u različitim trenucima nakon škole. Vi najbolje poznajete svoje dete i koda će najverovatnije podeliti. Za mnogu decu, to je nakon što su pojeli užinu, imali priliku da se opuste ili dok se spuštaju u krevet. Ponudite nekoliko različitih prilika za angažovanje.

„Ako stvorimo udoban prostor bez pritiska, pokažemo pozitivnu pažnju i istinski interes i damo im vremena da se dekompresuju, oni će se otvarati“, kaže dr Puket-Perez.

3. Postavite detetu konkretna pitanja o njegovom danu

Kada ste vi i vaše dete spremni za razgovor, otvoreno postavljajte konkretna i zanimljiva pitanja. Izbegavajte postavljanje brzih pitanja. Ovo može izgledati kao ispitivanje, preplaviti vaše dete i isključiti njegovu sposobnost komunikacije.

Umesto da postavljate opšta pitanja kao što je „kakav ti je bio dan?“ pokušajte da postavljate opuštenija i konkretnija pitanja. Kao roditelj, mogli biste da kažete: „hajde da podelimo jednu dobru i jednu ne tako sjajnu stvar koja se danas desila. Mogu ja prva“.

Pitanja koja treba da postavite svojoj deci posle škole mogu uključivati:

  • Jeste li danas dobili pohvale? Da li ste danas dali pohvale?
  • Da možeš da menjaš užinu sa nekim, s kim bi se menjao?
  • Kada bi mogla da zameniš mesto sa nekim u svom razredu, s kim biste se menjala?
  • Da li postoji nešto za šta bi ti trebala pomoć?
  • Da li je nešto bilo dosadno?
  • Šta te je danas nasmejalo?
  • Šta je bilo smešno što se dogodilo?
  • Šta si danas najlakše uradio?
  • Šta je bilo najteže danas?
  • Šta je bilo najzabavnije danas?
  • Kada si se najviše dosađivao?
  • Ko je danas doneo najbolju užinu?
  • Sa kim si danas igrao?
  • Ko je bio dobar prema tebi danas?Prema kome si bio ljubazan?

4. Budite aktivni slušalac

Ništa ne može prekinuti razgovor brže od neangažovanog učesnika. Slušajte sa interesovanjem i pažnjom kada vaše dete podeli nešto o svom danu. Pokažite svom detetu da ste angažovani kroz govor tela, izraze lica i ton. Odgovorite nepretećim dodatnim pitanjima. Pojačajte pozitivno ponašanje kada dele (npr. „Bilo je stvarno super čuti kako je prošla vaša prezentacija. Baš sam svašta naučila!).

Razvijanje ovih veština razgovora može potrajati. Nastavite da postavljate konkretna pitanja, pokažite interesovanje i stvorite lake trenutke razgovora da vaše dete deli spontano.

(Yumama/J.D.)

BONUS VIDEO

Kako spavaju deca u Austriji TikTok/ kaitlinklimmer