O svesnom roditeljstvu se uči na EFT seminaru - Emotional Freedom Technique, što znači Tehnika Emocionalne Slobode. Seminar je baziran na dostignućima energetske psihologije, energetske medicine i holističkom konceptu života.
O tome smo razgovarali sa Jasminom Kovačev, koja je internacionalni EFT ekspert.
Projekat kojim se bavite sadrži pojmove "svestan roditelj" i "osvešteno dete". Objasnite suštinsko značenje ta dva pojma.
- Ako želimo da upravljamo vozilom, neophodno je da naučimo kako to da radimo i, naravno, da položimo ispit. Ali, da bismo vodili ljudsko biće kroz život, niko nam ne daje nikakvu edukaciju. Kako, onda, da znamo šta da radimo?
Bez prethodnog podučavanja, ulazimo u ulogu roditelja i ne znajući kako da najbolje obavljamo taj odgovoran "zadatak". Preuzimamo vođenje i usmeravanje
Svi želimo da nam deca budu zdrava, srećna i uspešna, ali rezultat često nije onakav kakav smo očekivali.
- Svestan roditelj razume principe svesnog roditeljstva i emotivne razvojne faze koje moraju da budu zadovoljene u različitim periodima detinjstva. Svestan roditelj preuzima odgovornost za sve što oseća da je važno, a što se odnosi na dete. Naravno, važno je da se osposobi za tehnike koje će mu omogućiti da "otpusti" sve svoje emotivne i mentalne blokade, koje mogu da se jave u veoma odgovornom zadatku zvanom roditeljstvo.
Svestan roditelj zna kako njegove reči i ponašanja utiču na formiranje detetove ličnosti. Suština je da su uverenja koja dete stekne o sebi, o drugima, i svetu oko sebe - ključan faktor koji određuje kako će da izgleda detetova realnost jednog dana, koliko će da bude uspešno, zadovoljno i zdravo.
Termin osvešteno dete se odnosi na nas, odrasle, koji razumemo sve što je do sada navedeno, i na osnovu toga možemo da shvatimo kako smo stekli neka od naših limitirajućih uverenja. Zapravo, da shvatimo kako su kod nas formirani određeni obrasci koji nas sabotiraju. Tada osvešteno dete u nama preduzima korake da nauči kako da promeni energetsko-emocionalne zapise svoje prošlosti, da bi mu budućnost bila drugačija. Ukoliko nije zadovoljno svojim rezultatima iz prošlosti, i ako bi sadašnjost mogla da bude bolja nego što je trenutno, osvešteno dete preuzima odgovornost za ono što se dešavalo i dešava. Potom kreće u proces oslobađanja sopstvenih blokada, za koju je Tehnika Emocionalne Slobode izuzetna "alatka".
Možda mislite da to nije moguće, ali verujte da jeste. Jedan od polaznika naše serije seminara "Okrugla duga" je rekao: "Napokon mogu da imam srećno detinjstvo". Zaista je moguće menjati doživljaj naše prošlosti, a time i naš način razmišljanja, naš subjektivni doživljaj sadašnjosti. Shodno tome, i naša realnost može da postane drugačija i lepša. Naši rezultati i stvarnost postaju više u skladu sa onim čemu težimo.
Može li u vaspitanju dece da se "pobegne" od modela po kojem su nas vaspitavali?
- Ukoliko nismo svestan roditelj, neminovno pratimo model po kojem smo mi vaspitavani, jer je to jedino što nam je poznato. Ima onih koji pročitaju poneku knjigu na temu roditeljstva, ali to je daleko od onog što je dovoljno. Koliko puta smo čuli da je neko izjavio da nikada neće biti kao svoj roditelj, a postane baš takav. Ima i manji broj onih koji odu u ekstremnu suprotnost od modela po kojem su vaspitavani, ali i to je rezultat otpora, i spada u domen stihijskog ili spontanog roditeljstva.
Zbog čega je to važno?
- Dok smo deca, obično mislimo da ćemo jednog dana, kada odrastemo, da budemo bolji roditelji od naših, da ćemo pomoći našem detetu da bude bolje, uspešnije i srećnije nego što smo mi bili. Ali, nikada ne naučimo kako to da postignemo. Najčešće je rezultat nepredvidiv, jer nismo imali edukaciju koja bi nas vodila u tom procesu.
Na koji način je moguće usvojiti metode vaspitanja koji odgovaraju savremenim uslovima života?
- Edukacija, primena u praksi, rad na sebi... To je jedini odgovor, nema instant tablete koja to može da uradi za nas. Uživajmo u procesu oblikovanja našeg potomstva.
Šta posebno savetujete mladim roditeljima, na šta da obrate pažnju kod svoje dece?
- Poseban savet je da odvoje bar petnaest minuta do pola sata dnevno koje će kvalitetno da provedu sa svojim detetom, da se igraju sa njim i učestvuju u aktivnostima u kojima će detetu da bude zabavno i prijatno. To je mnogo važnije nego da provedu ceo dan pasivno u prisustvu deteta - kuvajući, spremajući, ili obavljajući bilo koju drugu aktivnost, dok je dete angažovano svojim aktivnostima na kompjuteru, gledajući televiziju, ili provodeći vreme na bilo koji drugi način.
Kako da nam deca budu uspešna, zdrava i srećna?
- Tajna je u sledećem: od uverenja koja deca formiraju o sebi, drugima, i svetu oko sebe - zavisi detetov uspeh, zdravlje i sreća. Na nama je da naučimo koja ponašanja i koja komunikacija utiču na formiranje tih uverenja, i kako. Kada to znamo, tada smo na putu delovanja kao svestan roditelj.
Zašto roditelji prave greške u vaspitanju?
- Najčešće greške su posledica roditeljskih neispunjenih želja, očekivanja, i prevelike želje da detetu bude bolje nego što je bilo njima. Pri tome se zanemaruje činjenica da svi imamo različite sklonosti, pa i naše dete.
Često preteramo sa svojim ambicijama i pritiscima, pa u nekim slučajevima stvorimo kod deteta odbojnost čak i prema nečemu što voli. Zbog pritisaka i kritika, dete "nauči" da se plaši da ne pogreši - kako nas ne bi razočaralo, pa to postaje emotivno-energetska i mentalna blokada ka postizanju rezultata. Takođe se često formira uverenje: "Nisam dovoljno dobar", što ima odraza u širokom spektru životnih oblasti.
Sigurno je da najveće posledice ostavljaju kritike i „traženje dlake u jajetu“, naročito primedbe tipa: "Još samo da je ovo bilo bolje...". Najdalekosežnije posledice u negativnom smislu su uverenja, poput: "Nisam dovoljno dobar", "Ne vredim...", "Drugi su bolji od mene". Ako niste jedna od tih osoba, sigurno ih srećete svakodnevno.
Činjenica je da takvo uverenje o sebi ne mora da ima nikakve veze sa realnim stanjem, da su to osobe koje odlično rade sve što rade, ali same sebe sabotiraju zbog velike nesigurnosti, koja je rezultat pomenutih uverenja.
Važno je razumeti da je naša logična istina vrlo različita od onog što je naša emotivna istina. Stoga, i kada "logično" znamo da smo dobri u nečemu, na emocionalnom nivou registrujemo: "Nisam dovoljno dobar". Proverite... mnogi će se iznenaditi neskladom emocionalne i logične istine. Taj nesklad je potrebno dovesti u sklad gde god nam uverenje i emocionalna istina pokazuju "manju cifru" od logične istine. U suprotnom, sabotiraćemo sebe u mnogim životnim oblastima. Ovo je samo jedan primer uticaja najveće roditeljske greške.
Mira Ajbl