Često se "lomimo" oko toga treba li objavljivati fotografije dece na društvenim mrežama ili ne. Začas progovorimo protiv ovih ili onih mama, zavisno od našeg mišljenja i stava. Ali, razmišljamo li o "pozadini" toga?
Otkad je društvenih mreža, oko njih se vodi rasprava na svakom zamislivom nivou. Poseban odeljak pripada roditeljima i deci na društvenim mrežama. Da li je deci mesto na društvenim mrežama, treba li objavljivati fotografije ili ne, kako to držati pod kontrolom, pa onda osude s jedne strane, zgražanje s druge. I tako unedogled. I svi uvek "krive" mame koje objavljuju fotografije svoje dece.
Možda bi, ipak – samo kao predlog – trebalo razmisliti da se te mame "skinu s repertoara" što se ove tematike tiče.
Naime, jedna studija je otkrila da su mame koje objavljuju puno fotografija beba na društvenim mrežama sklonije depresiji. Nije baš kategorija koju želimo dodatno da osuđujemo, zar ne? Svako ima svoje mišljenje o mamama koje dele previše fotografija svoje dece na društvenim mrežama – svako, od onih koje su protiv toga do onih koje to i te kako razumeju i podržavaju.
Ali možda postoji i ne baš tako simpatična strana tih desetina i desetina fotografija novorođenčeta u jedva budnim pozama. Naravno, najbolje bi bilo spustiti telefon i uživati u svojoj bebi, ali ispada da se mama koja objavljuje te fotografije možda skriva iza fasade srećne nove mame.
Istraživači sa Državnog univerziteta u Ohaju otkrili su da može da postoji veza između načina na koji novopečena mama koristi stranice društvenih medija za deljenje informacija o svojoj deci i njenog psihičkog stanja. Ove aktivne mame na Fejsbuku i Instagramu zapravo osećaju pritisak da budu "savršene".
Sama studija usredsredila se na određenu grupu od 127 majki. Sve te žene su bile visokoobrazovane sa poslovima s punim radnim vremenom i, većinom, u braku. Prema rezultatima istraživanja žene koje su osećale pritisak da budu "savršene mame" češće su objavljivale, čak gotovo opsesivno, na svojim stranicama društvenih mreža. Ali, te mame u studiji koje su želele da izgledaju "savršeno" ne samo da su češće objavljivale fotografije, već su i emocionalnije reagovale na svaki odgovor koji su dobile na fotografije koje su podelile.
Evo kako je to Sara Šop-Salivan, glavna autorka studije, opisala za ScienceDaily: "Ako majka objavljuje na Fejsbuku kako bi dobila potvrdu da radi dobar posao i ne dobija sve 'lajkove' i pozitivne komentare koje očekuje, to bi mogao da bude problem. Mogla bi na kraju da se oseća gore."
Nije lako novim mamama
Nije neobično da nove mame dožive neki oblik postporođajne tuge, a nekad je to i depresija. Zapravo, statistike pokazuju da jedna od osam novih majki pati od ovog stanja, a to je verovatno pogoršano društvenim mrežama. U najmanju ruku, preterano objavljivanje nesumnjivo bi moglo da bude simptom toga. Neke mame koriste objave na društvenim mrežama i povratne informacije kao način merenja svoje kompetencije kao roditelja, a imajući već neko vreme uvid u način kako funkcionišu društvene mreže i komentari na istima, znamo kako bi to moglo da se "završi".
Iako je normalno da novopečeni roditelji s radošću objavljuju fotografije svog ponosa i radosti na mrežama, Šop-Salivan je primitila da neke žene koriste objave na negativne načine koji bi mogli da budu nezdrav izduvni ventil za njihov strah. To znači da žene koje osećaju najveći pritisak da budu savršene objavljuju više na svojim stranicama na društvenim mrežama, a zatim na kraju postanu depresivne kada ne dobiju odgovore kojima su se nadale.
"Sjajno je deliti priče i slike svoje bebe, ali oslanjanje na mreže da biste se osećali dobro u vezi s roditeljstvom može da bude rizično", rekla je.
Studija je nastavljena i devet meseci kasnije, kad su ponovo okupili žene i zamolili ih da rangiraju izjave o tome kako sebe vide u svojoj ulozi majki. Studija je utvrdila da gotovo svaka žena - 98% - koristi društvene mreže za deljenje slika svog deteta na neki način. Čak su utvrdili da su se žene koje su kao svoju profilnu sliku postavile sliku svoje bebe više identifikovale sa svojom "majčinskom" ulogom od onih koje to nisu učinile. Šop-Salivan veruje da su to znakovi problema koji se naziru.
"Ono što ove majke govore jeste da je njihovo dete u središtu njihovog identiteta, barem trenutno. To je zaista značajno".
BONUS VIDEO:
(miss7mama.24sata.hr/Yumama/Nataša Zlatković)