Dragi roditelji, vaša deca pre svega imaju potrebu da budu voljena i da osećaju da u vašem životu zauzimaju posebno mesto. Pružite im to zadovoljstvo i ne štedite nežnost, poljupce i zagrljaje. Budite strpljivi sa njima i podržite ih u njihovom razvoju jer i ona  svakim danom uče nešto novo i otvaraju im se mogućnosti za nove veštine koje treba da savladaju.

Pogledajte koje psihomotorne razvojne norme bi roditelji trebalo da prate u desetom mesecu bebinog života...

Vaša beba tokom desetog meseca treba da zna da iz ležećeg položaja na stomaku zauzme četvoronožni položaj. U ovom položaju, ljuljajući se napred-nazad, ona uvežbava anteriorno-posteriornu ravnotežu (ravnotežu ka napred i ka nazad) i upravo ovakvo ljuljanje jeste jedan od preduslova za usvajanje pravilnog recipročnog puzanja. Iz ležećeg položaja na stomaku dete će samostalno dolaziti i u sedeći položaj, odupirući se rukama i radeći selektivnu rotaciju trupa između karlice i ramenog pojasa. Sedeći položaj treba stabilno da održava i to ispruženih donjih ekstremiteta i pravilne kičmice, isto tako samostalno treba da zna i da izađe iz ovog položaja. 

U ovom periodu dete se čitavim stopalom oslanja o podlogu (stojeći položaj može da održava uz našu pomoć). Iz ležećeg položaja na stomaku, beba će početi da pokušava sama da zauzme stojeći položaj odupirući se ručicama o pod, odvajajući jednu pa drugu ručicu od podloge i hvatajući se za predmete u blizini. U ovim pokušajima, ne treba joj pružati preveliku podršku pri uspravljanju, neka vežba sama, a kada bude spremna, sama će uspeti u svojoj nameri da ustane. Na taj način izbegavate neke neželjene posledice, a jedna od njih su krive nogice. 

Što se koordinacije pokreta tiče i koodinacije oko-ruka, u ovom mesecu se stabilizuje i usklađuje hvat obema rukama. Ručice su u aktivnostima uvežbane toliko da dete može držeći predmete u svakoj ručici koordinisati približavanje i udaljavanje ruku sa tim predmetima. Igračkice dovodi do središnje linije tela, obrće ih i lupka jednu o drugu. Ako vašoj bebi ponudite predmet odgovarajuće veličine i oblika prihvatiće ga "pincetnim hvatom" (opruženi palac i kažiprst koje spaja pri hvatanju predmeta).

PageBreak


Kada je u pitanju razvoj perceptivnih sposobnosti, dete će sve bolje razlikovati prostorne odnose. Treba dobro da se snalazi u prepoznavanju predmeta u svom okruženju i da obraća pažnju na sve zvukove. Možete da probate da se sa bebom igrate dobacivanja loptom, rado će prihvatiti tu igru izbacujući loptu iz ruke. Vaše dete treba da ima izoštreno opažanje pa ga sve više interesuju sitni detalji na predmetima, ako je recimo lutka u pitanju, pažnja će biti usmerena na njene oči, uši, nos, usta.

U razvoju glasovne komunikacije dete vodi razgovor sa majkom tako da više puta ponovljen majčin jednostruki ili udvostručen slog (koji je dete i ranije izgovaralo), ponavlja kao odgovor. Voli da imitira glasove i zvuke iz okoline. Dete manifestuje elementarno razumevanje govora okrećući na nalog glavu ka predmetu ili osobi i razume više reči u odnosu na predhodni mesec.

U sferi emocija i socijalizacije dete napreduje, ume jako da se obraduje pohvalama koje dobija od mame, tate i najbližih ukućana. Raduje se njihovoj pažnji i ljubavi koju od njih dobija. Dete voli da ponavlja one radnje koje ga stavljaju u centar pažnje. Svojim najbližima nudi omiljenu igračku ali je ne daje. 

Ako vam se čini da vaše dete ne ispunjava jednu ili više od jedne razvojne norme treba da se obratite pedijatru. Nekad takva razvojna zakašnjenja ukažu na problem a najvažnije je prepoznati ga što ranije ukoliko postoji. Što ranije počne da se rešava problem mnogo su veće šanse da će se uspešno rešiti i da će beba sustići svoje vršnjake i imati dobar temelj za zdrav dalji rast i razvoj.