Iako nismo navikli da o rečima mislimo kao o igračkama već isključivo kao o sredstvu komunikacije, postoji veliki broj zanimljivih igara sa rečima. Prilikom dugih putovanja ili u slučaju nekih vanrednih situacija (na primer, bolesti deteta koja zahteva dugotrajno ležanje), neke od uvek prisutnih igračaka su reči.

Reči od vas ne zahtevaju ni vaš novac, ni posebno izdvojeno vreme (možete da se igrate, tj. pričate i dok radite nešto po kući), ni vaše učešće u nekim fizičkim, napornim aktivnostima.

Igrajući se raznovrsnih igara sa rečima, vi utičete na razvijanje rečnika kod deteta, proširujete njegov fond reči koristeći nove i za dete, trenutno nepoznate reči, utičete na njegovu bolju dikciju jer dete usvaja i kopira vaš govor, način na koji vi akcentujete reči, razvijate memoriju jer mnoge igre zahtevaju od deteta da ponovi ono što vi izgovorite...

Neke od najpoznatijih igara sa rečima su:

Nastavi priču. Prvi igrač izmisli i kaže jednu rečenicu. Sledeći igrač ponovi prethodnu rečenicu i doda, tj. na tu prethodnu nadoveže svoju rečenicu. Sledeći (ili ako su samo dva igrača onaj prvi) ponovi obe rečenice i doda treću. Prednost ove igre jeste što se pored vežbanja izgovora i pravilne dikcije vežba i memorija, jer dete ponavlja vaše rečenice i pamti njihov redosled.. Pri tom, možete i podsticati maštovito izražavanje deteta. Ukoliko je priča teža i neobičnija, dete će imati veći izazov da pamti čudne rečenice ali i veće zadovoljstvo u vašoj zajedničkoj igri.

Kad bi bio šta bi bio… Ovo je jedna od igara asocijacija a bazira se na zamišljanju "šta bi neka osoba bila kada bi bila" životinja, godišnje doba, boja, cvet...Najpre izaberite jednu osobu koju svi učesnici igre poznaju. Na primer, "Kada bi tvoj tata bio neka boja, šta misliš, koja bi boja on bio?” Pored uobičajenih, standardnih pojmova kao što su: biljka, životinja... možete obogatiti detetovo poimanje sveta time što ćete uvesti i neke nove pojmove. Na primer: Kada bi tata bio voće, junak iz stripa, igračka, mašina... Mlađem detetu pomozite nuđenjem gotovih odgovora, na primer: „Kada bi tata bio kuća, kakva bi kuća bio? Možda iglo, soliter, koliba…?" Na ovaj način podstičete maštu  i formirate asocijativno viđenje okruženja. Ista igra ali obrnut redosled podrazumeva da jedan učesnik igre zamisli određenu osobu a da ostali igrači na osnovu svojih "Šta bi bio kad bi bio" pitanja, i vaših asocijativnih odgovora pokušavaju da otkriju koju osobu ste zamislili.

Kaladont. Prvi učesnik igre kaže jednu reč (bilo koju, bez obzira da li je imenica, lično ime, predikat, glagol…) a sledeći igrač kaže treba da kaže svoju reč koja mora da počinje na poslednja dva slova prethodne reči. Na primer, neko kaže: "lampa", sledeći igrač treba da svoju reč počnu sa "pa" pa kaže, na primer, "paket", sledeći mora da počne reč sa "ET" (na primer "etiketa") itd. Prednost ove igre je usvajanje velikog broja reči, upoznavanje sa novim pojmovima, proširivanje rečnika. Pobednik igre je onaj ko kaže reč koju je nemoguće nastaviti, na primer: "kaladont", "argument"...

Smišljamo pesmu. Svaki igrač treba da smisli po jedan stih. Na primer: "Jedna maca sa stola pala", a sledeći igrač treba da nastavi pesmu smišljajući rimu na prethodni stih. (na primer: reči koje se rimuju sa pala su: stala, razlupala, zastala…) Cilj ove igre nije da formirate kod deteta pesničke ambicije već da se poigrate rečima i zabavite. Takođe, nije neophodno da pesma ima logičnu radnju. Sasvim je dovoljna vežba traženje reči koje se rimuju i koje se mogu formirati u istu strofu.

Zamisli nešto. Jedan od igrača treba da zamisli neki objekat po dogovoru (životinju, biljku, predmet…)  a ostali igrači da kroz postavljanje pitanje otkriju koji je to objekat. Na pitanja se odgovara samo sa DA ili NE, a čim jedan učesnik na svoje pitanje dobije odgovor NE sledeći učesnik postavlja svoje pitanje. Na ovaj način dete predškolskog uzrasta vežba svoju koncentraciju (jer mora da ostane fokusirano i upamti i šta pitaju drugi učesnici igre i da slaže sve dobijene odgovore u celinu kako bi što pre došlo do rešenja). Istovremeno, vežba se u postavljanju pitanja na koja se može odgovoriti samo sa DA ili NE.

Na slovo na slovo.
Smisao igre je da se na određeno slovo koje je nasumično izabrano, nabroji što više pojmova koji počinju tim slovom (životinje biljke, gradovi….) Pobednik igre je onaj ko smisli najviše pojmova koji počinju određenim slovom.

Zanimljive geografije. Slična igra, kao "na slovo na slovo", ali sa tom razlikom da na nasumično izabrano slovo treba svi igrači da nabroje što više geografskih pojmova (gradovi, jezera, države, planine...) Ova igra je idealna za decu starijeg osnovnoškolskog uzrasta jer se kroz nju podsećaju mnogih naučenih lekcija.

Konačno, reči su vam uvek dostupne. Ukoliko se prepustite mašti i zajedno sa detetom izmislite neke vaše igre, uspeli ste da na najkvalitetniji način provodite vaše zajedničko vreme. Upravo zato, iako različitih igara sa rečima ima veoma mnogo – najbolje su one koje smislite sami.