Još
Ostalo

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Biljni izvor kalcijuma

Danas su biljni izvori kalcijuma neopravdano zanemareni, čak i pored činjenice da neki od njih sadrže znatno više tog elementa u odnosu na mleko. Koje biljke su bogate ovim dragocenim mineralom?

 Izvor: Foto: Shutterstock


Bademi

Posebno su značajni za zdravlje kostiju jer sadrže kalcijum, magnezijum, fosfor i mangan. Sadržaj kalcijuma u njima je dvostruko veći nego u mleku. Zahvaljujući mononezasićenim masnim kiselinama i vitaminu E, badem

Sadržaj kalcijuma u bademu je dvostruko veći nego u mleku, a zahvaljujući mononezasićenim masnim kiselinama i vitaminu E, on blagotvorno deluje na srce, krvne sudove i kožu

blagotvorno deluje na srce, krvne sudove i kožu.

Najbolje ga je jesti u okviru obroka od žitarica, ili u kombinaciji sa medom i suvim voćem za doručak. Danas se sve više upotrebljava bademovo mleko, koje možete da kupite u prodavnicama zdrave hrane, ili da ga sami napravite.

Kelj

Samo 400 grama kelja je dovoljno da se zadovolje dnevne potrebe za kalcijumom. Kelj sadrži i druge važne sastojke kao što su kalijum, magnezijum, vitamini C, A i K. Treba ga jesti što češće: svežeg, u obliku salate, kratko barenog na pari, ili u obliku variva.

Rogač

To je mahunarka koja se nekada koristila kao zamena za čokoladu, dok je danas nepoznanica velikom broju ljudi. Rogač je veoma bogat kalcijumom, kalijumom, fosforom, magnezijumom, kao i vitaminima A, B1, B2, B3 i D. Smiruje želudačnu i crevnu sluzokožu i smanjuje mučninu. Koristi se uglavnom u mlevenom obliku, kao dodatak kolačima, štrudlama, i kašama od žitarica.

Mit o mleku

Najpoznatiji izvor dragocenog kalcijuma je mleko. Čak ga i lekari "prepisuju" pacijentima, kao "lek" i preventivno sredstvo. Ipak, neke statistike pokazuju da je obolelih od osteoporoze najviše upravo u zemljama u kojima se mleko konzumira u enormnim količinama! Dok je, recimo, u Kini, gde je mleko „sporedna“ namirnica, zabeležena najniža stopa obolelih od ove podmukle bolesti.

O čemu se tu radi?

Da bi se kroz mleko zadovoljile dnevne potrebe čoveka za kalcijumom, neophodno je da popije čak oko 700 mililitara te dragocene tečnosti. Međutim, važno je istaći da mleko pored kalcijuma sadrži i znatnu količinu proteina, odnosno belančevina. Naučno je potvrđeno da njihov prekomerni unos "izvlači" kalcijum iz kostiju.

Naime, organizam nije u stanju da eliminiše višak proteina, pa oni završavaju u jetri, gde se i razlažu. Jedan od produkata tog razlaganja je sumporna kiselina, koja je vrlo agresivna, zbog čega je treba što pre neutralisati i izbaciti iz organizma. A organizam će prvo da posegne za kalcijumom iz naših kostiju, jer je on najbolji neutralizator te kiseline. Ako se pije umereno, mleko samo po sebi nije problem. Međutim, kada se pretera u njegovoj upotrebi, ili kada se belančevine mleka udruže sa belančevinama iz sira, jaja, mesa, ribe - najčešće se dešava da prosečan čovek dnevno unese mnogo više proteina nego što mu je potrebno. A to mora da ostavi određene posledice.

Tekt priredila Sandra Živanović

Inicijalizacija u toku...

Najnovije

Vesti

Porodica