Bezbednost dece poslednjih godina u našoj zemlji, ali i u regionu, umnogome je ugrožena, a svakako joj se mnogo više pažnje posvećuje nego ranije.

Do sada smo se susreli sa mnogo primera otimanja, podmićivanja, nasilja verbalnog i fizičkog nad decom, a možda je sve to na vreme moglo da bude sprečeno. 

Ovu temu detaljno je produbio diplomirani kriminolog Predrag Vasić i dao smernice kako roditeljima tako i samoj deci, ali i institucijama kako da se ponašaju da bi bezbednost dece uvek bila na zavidnom nivou.

- Kada govorimo o pojmu bezbednosti, dobro je osvrnuti se na sam pojam. Govorimo iz ugla naroda, običnog čoveka, ali i profesionalaca koji mogu biti na isti ili sličan način ugroženi, bez obzira na prilike i način življenja.

Bezbednost je nauka i kao takva ima mnoge segmente proučavanja, polja delovanja, mere i radnje koje joj omogućavaju da ostvari svoj potpuni kapacitet. Nastoji da definiše vrednosti koje se štite, odnosno sve ono čija su osnovna prava zagarantovana Ustavom i njihovu zaštitu.

Kada znamo ko se sve može ugroziti, jasno je šta su prioriteti, pa se možemo usmeriti na sledeći predmet obrade. To su načini i delovanja usmerena na njihovo ugrožavanje i uništenje.

Treći predmet obrade su mere i radnje, koje dolaze u praksi kao prve u delovanju protiv sila uništenja, spadaju u domen prevencije kriminaliteta. Prevencija obuhvata, sve korake usmerene na sprečavanje krivičnih dela, devijantnih i asocijalnih ponašanja.

Represiju obrađujemo na kraju, jer je ona delovanje usled nemogućnosti sprečavanja dela.

Naša sadašnjost, budućnost i najveći prioritet u zaštiti jesu naša deca. Zato ovu temu treba gledati sa većom pažnjom, jer deca mogu pomoći sama sebi donekle, ostalo je prepušteno nama odraslima - odgovornost, ali pre svega čast da možemo pomoći u bilo kojoj situacji.

Naravno, ukoliko ne znamo kako pomoći, dovoljno je upozoriti one koji znaju. Naša svest, dalje, postavlja pitanje - a šta ako trenutno ne mogu obavestiti nadležne?!

EDUKACIJA

Edukacija roditelja i staratelja, počinje od najranijeg perioda odrastanja njihove dece, već pri savetovalištima, vrtićima i školama.

Psiholozi, pedagozi, radnici MUP-a i bezbednosnih službi koji bi držali predavanja i radionice vezane za prevenciju: vršnjačkog nasilja, psihičkog pritiska, nasilja u ostalim vidovima, narkoticima, načinima vrbovanja i uvlačenja u svet droga, psihoaktivnih supstanci, otmica.

Lako je reći, kako je izgledao izvršilac, od toga je lako odbraniti se, mogli ste to i to, koja je bila registracija i model automobila, zašto nisi odmah pozvao/la nadležne i ostalo…

KAKO OPISATI?

Kada u trenutku stresa i napada čovek koji nije obučen, majka koja nije univerzalni vojnik ne može zapamtiti, odbraniti sebe i druge, brzo pozvati.

Možda jer nikada nisu mislili da će se desiti, možda nisu bili upoznati o opasnostima u njihovom naselju i drugim operativno zanimljivim krajevima grada. Možda su i želeli, ali nije bilo adekvatnih odgovora. Realno gledano, koliko nas je pohadjalo kurseve borilačkih veština, koliko kurseve sa realnim testovima zaštite sebe i lica pored, da li možemo reći da nas stres ne može da paralisati? Može. Ali i svako od nas može naučiti kako da ovlada njime i time postaje odgovorniji. Dobro nam je poznata činjenica da, ukoliko znamo koje su opasnosti, više nismo prepušteni slučaju, mi smo odgovorni i dužni spremiti se.

Jednostavan recept. Edukacija roditelja. Edukacija dece, kroz predavanja, školice sporta, akademije borilačkih veština. Prihvatanje jednostavnih koraka, nauči, primeni, preživi, budi srećan.

Deca do svoje sedme godine dosta toga nauče, usvajaju i kopiraju ponašanja bliskih osoba, pogotovo onoga što im se predstavlja putem društvenih mreža i savremenih sistema komunikacija. Hajmo da zajedno predstavimo sve ono što bi smo želeli da naši mladi znaju.

Deca i mladi ne treba da budu opterećeni ovom temom. Dovoljno je da imaju svest o tome.

DECA:

Primer 1:

Naučimo da komuniciramo sa decom, postanimo im verni sagovornici. Rezultiraće time da se deca nama obraćaju kada imaju neku vrstu problema.

Primer 2:

Naučimo decu kako da se ponašaju kada im priđe nepoznata osoba. Da se ni po koju cenu ne uzima i ne kupuje ništa od nepoznatih osoba (osim ako nisu u marketima). Sve ostalo možete zajedno kupiti.

Primer 3:

Deca se ne približavaju drugim automobilima na poziv nepoznatih lica, ne ulaze u automobile.

RODITELJI:

Primer 1:

Raspitajte se, budite u toku o napadima i sličnim dešavanjima u vašem kraju.

Primer 2:

Dok se šetate, probajte da upamtite registraciju nekog automobila, prepoznate model, aktivirajte mozak u tom smeru. Zamislite i stres na sve to?

Primer 3:

Razgovarajte sa školskim obezbeđenjem o sumnjivim osobama u dvorištu, možda nema razloga za brigu?

JAVNA UPRAVA I BEZBEDNOST

Primer 1:

Upoznajte čelnike obrazovnih institucija sa mogućim izvršiocima dela (lica na uslovnoj, lica pod nadzorom iz njihovog kraja). Ne znači da će lica nastaviti istoriju kriminogenog ponašanja, ali da budemo spremni, ako požele.

Primer 2:

Česta kontrola u civilu, boravak u institucijama, razgovor sa decom (koja su bila ugrožena) i detaljni izveštaji sa analizom.

Primer 3:

Promena školskog policajca u civilu na određeno vreme, zbog mogućeg prepoznavanja. Ovo je tek početak, tema koja je otvorena i mora se nadogradjivati realnim i dokazanim metodima, kao što nam savremeni način življenja iziskuje. Sve veća potreba u društvu nas obavezuje da idemo planski u realizaciju. Bitno je da postoji volja, edukacija i delovanje.

Pročitajte i...