Priprema hrane i pravljenje kolača su glavne aktivnosti svakodnevnog života koje se odvijaju u kuhinji, ali vi možete odabrati da i druge aktivnosti obavljate na tom mestu.

Aranžiranje cveća, poliranje, slaganje malih komada veša i zalivanje biljaka, sve su to aktivnosti za koje je podesan dečji sto u kuhinji. Za svaku aktivnost organizujte po jednu korpu ili poslužavnik sa potrebnim materijalima i priborom. Za aranžiranje cveća, prethodno isecite cveće i koristite male staklene vaze i papirne podmetače na koje ćete staviti pripremljene vaze. Možete upotrebiti levak za sipanje najmanje količine vode iz malog staklenog bokala, ali postarajte se da ne koristite isti bokal koji vaše dete koristi da sipa sebi vodu, mleko i sok. Korišćenje identičnih bokala za različite aktivnosti zbunjuje decu i otežava im da uspostave svoj osećaj reda i osećaj za to koji pribor služi za koju aktivnost.

Ne zaboravite da deca još uvek ne mogu da rasuđuju i, za razliku od odraslih, moraju da se oslanjaju isključivo na pamćenje i redosled da im pomognu u njihovim aktivnostima. Za zalivanje biljaka koristite kanticu za polivanje od dvesta do trista mililitara, sa dugom cevi i pokažite detetu kako da drži cev jednom, a dršku drugom rukom dok hoda. Ako tako radi, uspeće da održi cevku u uspravnom položaju, a samim tim izbeći će da prosipa vodu.

Možete dodati mali sunđer za brisanje lišća na kućnim biljkama. Pokažite svom detetu kako da drži jednu ruku ispod lista i pridržava ga dok ga briše sa gornje strane.

Za čišćenje prozora ili velikog ogledala pripremite malu korpu sa prskalicom koja je prikladne veličine za dete, u prskalicu sipajte vodu sa kašičicom sirćeta, abrazivnu krpu i krpu za sušenje ili presavijeni papirni ubrus. Pokažite metodične pokrete prskanja i čišćenja odozgo nadole, sleva nadesno. Ne zaboravite na privlačnost reda za dete, koja mu pomaže da usredsredi pažnju i uloži napor. Nasumični pokreti pretvoriće se se u igru i glupiranje.

Foto: Shutterstock

Kada vaše dete slaže male komade veša kao što su kuhinjske krpe, pokažite mu kako da složi ćošak na ćošak. Preciznost i urednost pažljivog savijanja naročito su privlačni veoma maloj deci. Kada slažete dečje majice, pokažite mu kako da složi rukav uz rukav. I pantalone se mogu složiti nogavicom prema nogavici. Ponovo savijte ceo odevni komad odozgo nadole ako je poželjna manja veličina.

Kada spremate veš za pranje, pokažite svom detetu kako da odvaja svetle i tamne boje u odvojene gomile pre nego što stavite veš u mašinu.

Kada završite bilo koju aktivnost koju ste radili za dečjim stolom, pokažite mu kako da iscedi višak vode iz svog sunđera u sudoperu, zatim veoma metodično pređite njegov sto pokretima sleva nadesno i odozgo nadole. Važno je pokazati mu način brisanja kojim će preći ceo sto. U početku, biće mu teško da pokrije celu površinu i biće mu potrebno da ga blago podstičete dok bude usvajalo ovu veštinu. Osim toga, dete u početku ne mora nužno videti bilo kakvu vezu između mrvica ili prosutog sredstva za poliranje i brisanja stola. Budite strpljivi i povremeno ponovo pokažite odgovarajuće radnje. Pomoći će vam da shvatite koliko koordinacije i koncentracije dete mora da razvije da bi sprovelo i najjednostavnije radnje iz svakodnevnog života (kao što su brisanje stola, sipanje vode ili stavljanje cveća u vazu), ako ih povremeno radite svojom nedominantnom rukom.

Druge aktivnosti koje smo pomenule kao vežbe iz svakodnevnog života, kao što su brisanje prašine, pražnjenje korpi papirnog smeća i spremanje soba, obavljaju se po celoj kući.

Moraćete da iznađete najbolji metod da ih obavljate u svom okruženju. Red i metodičnost s jedne, i veličina i snaga deteta s druge strane su najvažniji faktori koje morate da razmotrite. Kategorisanje i klasifikovanje kad god je to moguće su takođe veoma korisne aktivnosti.

Na primer, kada spremate sobu, prvo pokupite peškire, zatim odeću, posle toga igračke ili druge predmete, objašnjavajući svom detetu šta radite:"Skupljam peškire."

U suštini, razlažete aktivnost na korake koje je lakše obaviti i celokupan proces predstavljate detetu kao logičan. Ako iskusi red i redosled, rutine i rituale, organizaciju i logičko mišljenje kroz svakodnevne aktivnosti u kući sa vama (ili, ako radite puno radno vreme van kuće, u drugom odgovarajućem okruženju sa odraslom osobom punom ljubavi), za njega će postati prirodno da traži red i drugde u svetu.

Primeri su preuzeti iz knjige "Montesori od početka", autorki Pole Polak Lilard i Lil Lilard Džensen

O knjizi: "Montesori od početka" je značajan i blagovremen doprinos znanju o ranom detinjstvu, pun primera iz života, bogat uvidima, praktičan i veoma koristan. Knjiga, takođe, opisuje opremu i sredstva koja je dr Montesori dizajnirala za bebe. Autorke pružaju smernice za uspostavljanje lepog i funkcionalnog okruženja koje će pomoći razvoju fokusa i koncentracije. 

O autorkama: POLA POUK LILARD je međunarodno priznat autoritet Montesori teorije, članica borda direktora Američke Montesori asocijacije i Međunarodne Montesori asocijacije. Pola i njena ćerka, LIN LILARD DŽESEN, osnovale su 1982. godine Forest Blaf  školu u Lejk Blafu u Ilinoisu, Montesori školu za decu do osmog razreda. Pola je direktorka škole i zajedno sa Lin drži kurs za roditelje ˗ radionicu o Montesori pristupu deci od rođenja do treće godine. Pola Pouk Lilard i Lin Lilard Džesen koristile su teorije Marije Montesori za odgajanje dece u najranijem uzrastu, da bi razvile sveobuhvatan program za prve tri godine.

Foto: Promo