Kao i svaki roditelj, želeli biste da dete ostvari što bolji uspeh u školi. Međutim, važnije od svega vam je zdravlje deteta i zato se trudite da ga vaspitate tako da izbegava rizična i štetna ponašanja. Treba znati da su ova dva aspekta povezana – istraživanja pokazuju da učenici koji razviju snažan osećaj pripadništva školskoj zajednici imaju i bolji uspeh i zdravije se ponašaju. Osećaj povezanosti zadovoljava detetovu potrebu za pripadanjem – to je, u stvari, njegov doživljaj da ga i nastavnici i drugi đaci vole i da im je stalo do njegovog uspeha i zdravlja.

Zašto je važno da se vaše dete oseća povezano sa školom?

Istraživanja pokazuju da oni koji osećaju takvu snažnu povezanost:

• Postižu bolji uspeh na kraju godine
• Dobijaju bolje ocene
• Provode više vremena u školi
• Redovnije pohađaju časove

Takođe, učenici koji osećaju snažniju vezu sa školom:

• Ređe počinju da puše
• Nerado probaju alkohol
• Nisu skloni nasilju
• Mnogo ređe razmatraju (ili pokušaju!) samoubistvo

Šta vi možete da učinite da biste kod deteta pojačali osećaj vezanosti za školu?

1. Ohrabrite dete da otvoreno razgovara s vama, kao i da bez straha iznosi svoje ideje, potrebe ili strahovanja pred nastavnicima, pedagozima i svima ostalima koji rade u školi.

2. Saznajte šta se u školi očekuje da dete nauči i kako bi trebalo da se ponaša. To znači da treba da razgovarate sa nastavnicima, da redovno odlazite na roditeljske sastanke i da čitate materijale koje vam, eventualno pošalju iz škole. Kad to saznate, potkrepite i vi ta očekivanja – objasnite detetu zašto je važno da postigne ono što se očekuje od njega.

3. Pomozite detetu pri izradi domaćih zadataka i pokažite mu kako da dobro iskoristi vreme koje ima na raspolaganju. Pobrinite se da ima sve što mu je potrebno za rad – knjige, pribor i miran kutak.

4. Ohrabrite dete da pomaže odraslima – kod kuće, u školi ili u vašoj široj zajednici – na primer, da radi lakše kućne poslove, da bude saradnik u biblioteci, da pomaže mlađim učenicima pri učenju.

5. Podstičite dete da učestvuje u vannastavnim aktivnostima.

6. Redovno odlazite kod nastavnika da popričate o ocenama i ponašanju svog đaka.

7. Predložite nastavnicima jednostavne promene kojima bi ambijent u školi mogao da se učini prijatnijim – možda je to izložba dečjih crteža povodom nekih praznika ili mogućnost da porodice zajednički koriste salu za fizičko vaspitanje kad ima slobodnih termina.