Svake godine se s početkom toplijeg vremena mogu čuti i slučajevi vraćanja đaka iz škole zbog nepristojne odeće. Postoji određeni kodeks oblačenja, ali čini se da je sve više dece koja to ne poštuju. Rukovodilac Aktiva beogradskih osnovnih škola Darko Eger je dao svoj sud zašto je situacija takva, tj. zašto deca u školu dolaze nepristojno obučena.
"Odnos našeg društva prema obrazovnim institucijama je na ne baš tako visokom mestu i onda se to negde i kroz izraz dečje garderobe vidi, ali i kroz garderobu njihovih roditelja. Često imam priliku da vidim na roditeljskim sastancima roditelje u nekoj vrsti kupaćih gaća, ako mogu tako da kažem, japankama... Dete i ako bi trebalo da vidi primer, treba da vidi od svojih roditelja i u svojoj porodici. Ali, da budemo potpuno jasni, i kolege naše mlade kada dolaze u školu, ja im skrenem pažnju. Odeća i oblačenje ne čine čoveka, ali su njegov sastavni deo i odnos prema instituciji u koju dolazi", rekao je Eger gostujući u emisiji 150 minuta na TV Prva.
Specijalista školske psihologije Biljana Lajović ističe da je posao roditelja da kod deteta razviju svest o tome kako treba da se oblače i ponašaju u školi.
"Naše je da ih naučimo, vi ne možete da očekujete od deteta prvi razred da ono ima svest o kojoj mi pričamo, ali kako odrasta i vidi druge odrasle, tako će i ono da se razvija. Jeste odevanje izraz nekih estetskih komponenti ličnosti i stava prema sopstvenom telu, prema jednoj vrsti estetike, ali mora da bude povezano i sa mestom gde se nalazite. Ja sam odavno radila u školi, zaista je jako ružno kad vidite da dođe roditelj u bermudama i japankama na roditeljski sastanak. Vi onda treba njemu da kažete ili da li je to u redu ili nije, ili da vratite njega ili da znate kako on utiče na svoje dete ako se tako ponaša. Mislm da zaista mora da postoji jedna elementarna kultura odevanja, nije isto da li idete na plažu ili uveče negde da izađete, ili u neku posetu, u pozorište, u školu. Svoju estetiku možete da prikažete i na način koji je manje neprimeren, u tom smislu. Ako se dolazi gotovo u kupaćim kostimima, u tim topićima, sa kratkim suknjama, bermudama, papučama, skreće se pažnja na neki drugi deo ličnosti. To jeste malo izazovno posebno tamo u šestom, sedmom razredu kad telo počinje da se menja, a naročito u srednjim školama. Uvek se pitam, nokti, nakit na času fizičkog, hajde nakit skinete i spustite, ali šta ćete s noktima, kako ćete da uhvatite loptu? Prosto, nije bezbedno, mislim da treba malo da se povede računa. Ne mislim da treba da se nosi zakopčano do grla i dugačke suknje, ali primereno uzrastu i instituciji".
Rukovodilac Aktiva beogradskih osnovnih škola Darko Eger istakao je da deca ponekad zaista izađu iz kuće prikladno odevena za školu, ali se usput presvuku.
"Roditelji ponekad kažu da je dete iz kuće izašlo primereno obučeno, a u školu dođe drugačije, deca se presvuku kod nekoga. Najčešće ako je majica iznad pupka, prekriju je trenerkom. Ipak najviše zavisi od toga kakav odnos imaju roditelji prema školi, odevanju, takav odnos ima i dete".
Kada se govori o pristojnom i nepristojnom oblačenju, uvek se potegne i pitanje zašto devojčice smeju da idu u školu u suknjama pristojne dužine, a dečaci ipak ne smeju u bermudama, koje su do kolena.
"Garderoba treba da bude objektivna u odnosu na spoljne faktore, ali i određeni napor. Nije škola mesto gde treba da dolazite obučeni kako hoćete i ponašate se kako hoćete, a mi sve da učinimo da vama bude lakše. Nema potrebe da vam bude lakše, treba da se osećate udobno i komforno i da to vreme koje ste u školi posvetite učenju, a ne samo tome da li će vam biti vruće ili hladno. Škola podrazumeva red, rad i disciplinu, tako treba da dolaze zaposleni, tako treba da dolaze svi koji imaju veze sa školom. To deci treba na početku skrenuti pažnju, otkad pođu u školu", smatra Eger.
Psiholog Lajović ističe da dete ima dovoljno vremena van škole da se iskaže i obuče ono što želi, ali da roditelji treba od samog polaska u školu da rade na izgradnji ukusa mališana.
"Mi, psiholozi, savetujemo roditeljima da od početka, kada dete kreće u školu, idu sa njim da ono bira ranac, sveske, itd. i grade njihov ukus, ali u zajedništvu, pa onda objasne detetu šta nije u redu, šta nije prikladno. To su neke stvari koje se kroz redovno porodično vaspitanje razvijaju", zaključila je.
BONUS VIDEO:
(TV Prva/Yumama/N. Z.)