S jedne strane, on je još tako mali, mazi se, potrebna mu je roditeljska pažnja. S druge strane, njemu je potrebna komunikacija, društvo, a roditeljima posao. Da, ovo je veoma teška odluka: kada poslati dete u vrtić i da li ga uopšte poslati?
Ruski psiholog i autor knjiga o dečijoj psihologiji Ljudmili Petranovskoj odgovara za Parents.ru:
"Zaista, detetu je potrebna komunikacija sa vršnjacima od oko tri godine. Ali to ne mora da bude vrtić. Ovo mogu biti braća i sestre ako je porodica velika. Ili prijatelji i vršnjaci u dvorištu, ako možete da se igrate sa njima satima.
Detetu je potrebna slobodna igra uloga sa vršnjacima. To znači da deca rade šta žele. Igraju sami sebe, izmišljaju igru i razvijaju je. Odrasla osoba može nešto da ponudi, odrasla osoba može da vodi, da interveniše kada dođe do nekih sukoba, posebno sa malom decom. I što su stariji, odrasla osoba ređe interveniše. Ovo je ono što je potrebno.
Još jednom da naglasimo: prve tri godine bebi je više potrebna majka nego tim. Stoga je vrtić u koji se bebe šalju sa 1,5-2 godine više beznađe nego korist. Da, o njima se brine, ali takva rana "socijalizacija" je veoma teška za decu. A ako nemate druge mogućnosti, postavite veoma visoke zahteve za vrtić u koji će vaše dete ići.
Ako ne želimo da dete pati, onda grupa ne bi trebalo da ima više od troje dece po odrasloj osobi, ako je reč o deci mlađoj od dve godine", objašnjava siholog. "I mala grupa, ako su ovo deca od dve do tri godine. Tako da odrasla osoba ima priliku, ako je dete malo, da ga nosi u naručju, sedi sa njim, ljulja, razgovara sa njim, hrani sve na kašičicu. Ne može to da uradi sa grupom od 15-20 dece.
Ali počevši od treće godine, deca treba da komuniciraju jedni sa drugima. Ne pola sata na kraju dana, na igralištu, kada se završe svi časovi, već mnogo sati dnevno. Komunikacija u ovom uzrastu treba da bude glavna aktivnost deteta.
"Sjajno je kada postoji takva prilika u vrtiću", kaže psiholog. "Ali češće je obrnuto: dete je ceo dan u grupi, ali praktično ne komunicira sa drugom decom, jer je ceo dan zakazan: časovi, razvojne aktivnosti od jutra do večeri. Glavna interakcija deteta tamo je sa učiteljem. A to uopšte nije dobro." - rekla je psiholog.
BONUS VIDEO:
(Yumama/T.A.S.)