Disleksija je poremećaj učenja koji zahvata oko 10 odsto svetske populacije, i o njoj se malo priča. Međutim, ne dešava se "tamo negde" nego može da se nađe i u našem najbližem okruženju. Zbog toga je važno znati prepoznati njene simptome na vreme i pomoći detetu koliko god je to moguće.
Može nastati kod dece sa normalnom inteligencijom, dobrim vidom, sluhom i motivacijom za učenje. Veliki broj dece ne ovladava sa čitanjem u skladu sa obrazovnim sistemom. Najveće poteškoće javljaju se tokom trećeg ili četvrtog razreda kada se menja fokus i svrha čitanja, oni tada počinju da čitaju kako bi učili i sticali nova znanja.
Deca sa dislekcijom nemaju automatizovano čitanje, poteškoće se manifestuju u kodiranju pojedinih reči. Ova deca čitaju sporo, sa manjim nivoom tačnosti i nerazumevanjem pročitanog.
Simptomi dislekcije:
Simptome je teško prepoznati pre nego što dete krene u školu, ali neki rani tragovi mogu ukazivati na mogućnost simptoma, a to su:
1. Teškoće u povezivanju grafema s fonemom (slovo - glas), povezivanju glasova i slogova u reči, strukturalne greške (vrata-trava, novi-vino).
2. Zamene grafički sličnih slova (b-d, b-p, m-n, n-u...), zamene fonetski sličnih slova (d-t, g-k, b-p, z-s, drži-trž, brati-prati, grije-krije)
3. Zamene slogova (on-no, ej-je, mi-im...), zamene reči (mračni-mačka, dobar-obad), dodavanje slova i slogova (brada-barada, brod-borod..)
4. Ponavljanje delova reči (nasmijanini, ramemena), teškoće u praćenju slovnog ili brojčanog niza (slon-soln, 12-21)
5. Teškoće u praćenju smera čitanja, vraćanje na već pročitani red, izostavljanje reči i celih redova, čitanje reči na nekoliko pogrešnih načina
Ukoliko sumnjate na disleksiju kod svog deteta, možete uraditi neke testove.
4 testa za procenu i dijagnozu disleksije:
Test automatskog prepoznavanja reči - Meri se brzina i lakoća prepoznavanja i imenovanja slova, brojeva i predmeta.
Dete će dobiti tablicu u kojoj će odozgo prema dole imenovati navedene predmete/slova/brojeve, a logoped će beležiti u kojem vremenu i u kojoj tačnosti je dete ispunilo zadatak
Test procenjivanja fonološke i fonemske svesnosti – Traži se segmentacija reči.
Logoped će reći prve i zadnje slogove određene reči (lju- i -ška), a od deteta će tražiti da kaže srednji slog (-lja-)
Test ocenjivanja sposobnosti dekodiranja reči – Dete naglas čita stvarne i lažne reči gde lažne izgledaju kao stvarne, ali su bez smisla
Test proveravanja tačnosti i tečnosti pri čitanju – Meri se tačnost pročitanog teksta i koliko dete razume pročitano
Vežbe za disleksiju
Uključuju čitanje i pisanje koje će biti individualno prilagođeno detetu. Trebalo bi da se konsultujete sa logopedom, a oni mogu pomoći detetu da uspešno savladaju poteškoće.
1. gimnastika i vežbe disanja
2. učenje i čitanje jezikolomki
3. izgovaranje samoglasnika i suglasnika, a kasnije i njihovo mešanje
4. razvoj motoričkih veština ruku kroz vežbe isprepletanja prstiju, dodirivanja suprotnih prstiju i slično
5. korišćenje pomagala poput loptice kod učenja – za svaki izgovoreni slog jednom treba pritisnuti lopticu
6. čitanje na glas – kod ove vežbe za disleksiju je potrebno mnogo strpljenja
7. crtanje sa obe ruke istovremeno
8. vežba manjka slova – napiše se reč u kojoj nedostaje jedno ili dva slova, a dete treba prepoznati o kojima se radi
9. vežba prepoznavanja samoglasnika i suglasnika u tekstu – dajte detetu jednostavan tekst u kom pri čitanju treba da prepozna samoglasnike ili suglasnike i precrtati ih ili oboji
10. pola reči – vežba za disleksiju u kojoj jedan deo reči napiše roditelj, a dete treba da je završi
11. čitanje
(Yumama)