Ovo je osnova na kojoj valdorfski nastavnici rade na negovanju i angažovanju svakog deteta kroz nastavni plan i program i metodologiju koja integriše akademske, umetničke i praktične veštine. Valdorfsko obrazovanje je svetski nezavisni školski pokret koji je u Evropi pre skoro 100 godina razvio austrijski filozof, socijalni reformator i vizionar Rudolf Štajner. Danas je zastupljeno širom sveta, sa oko 1000 škola i skoro 2000 programa za rano detinjstvo u preko 60 zemalja.

Osnove valdorfskog obrazovanja

Valdorfsko obrazovanje počinje sa pretpostavkom da se detinjstvo sastoji od tri različite faze od otprilike sedam godina svako:

  • od rođenja do 7 godina (rano detinjstvo)
  • od 7 do 14 (srednje detinjstvo)
  • od 14 do 21 godine (adolescencija)

Svaka faza oblikuje način na koji deca osećaju i pristupaju svetu – intelektualno, emocionalno, fizički i duhovno – što, zauzvrat, oblikuje način na koji uče. Valdorfski vaspitači veruju da nastavni planovi i programi i nastavne metode treba da budu na odgovarajući način prilagođeni ovim razvojnim fazama, od kojih se svaka razvija kako se odvija detinjstvo.

Rano detinjstvo – Razvijajte ruke kroz rad

Valdorfsko obrazovanje
Shutterstock 

Mala deca od rođenja do sedme godine žive prvenstveno kroz svoja čula i najbolje uče kroz imitaciju. Nastojeći da budu figure vredne imitacije, Valdorfski vaspitači u ranom detinjstvu neguju procvat svakog deteta, obezbeđujući nežno, ali senzorno bogato okruženje i aktivnosti zasnovane na igri koje podstiču malo dete da istražuje svet prirode, društvene odnose i proširuje maštovite kapacitete. Ove aktivnosti postavljaju ključne temelje za intelektualni, emocionalni i fizički razvoj.

Srednje detinjstvo – Razvijajte srce kroz maštu

Valdorfsko obrazovanje
Shutterstock 

 U dobi od 7 do 14 godina, deca najbolje uče kroz lekcije koje utiču na njihova osećanja i oživljavaju njihove kreativne snage. Valdorfski nastavni plan i program niže škole obiluje bajkama i basnama, mitološkim sagama i uzbudljivim biografijama istorijskih ličnosti. Valdorfski učitelji osnovnih (ili „razrednih”) nastavnika integrišu pripovedanje, dramu, ritmičke pokrete, vizuelne umetnosti i muziku u svoj svakodnevni rad, tkajući tapiseriju iskustva koja oživljava svaki predmet u razmišljanju, osećanju i volji deteta. Povereni osnovnim zadatkom da prate svoje učenike na višegodišnjem putovanju, nastavnici iz Valdorfa od 1. do 8. razreda imaju ulogu koja je analogna onoj efektivnog roditelja, usmeravajući formalno akademsko učenje dece, dok bude njihov moralni razvoj i povećava njihovu svest o svom mestu u svetu.

Adolescencija – Razvijajte um kroz raspoznavanje sveta

Valdorfsko obrazovanje
Shutterstock 

Uzrast od 14 do 21 godine označava razvoj nezavisnog intelekta i zajedno sa njim, sposobnost da se svet apstraktno ispituje i upražnjava razlučivanje, rasuđivanje i kritičko mišljenje. Učenici u valdorfskim srednjim školama dobijaju sve veću autonomiju u pogledu svog obrazovanja pod mentorstvom nastavnika koji su specijalisti u svojim oblastima.

Prednosti valdorfskog obrazovanja

U valdorfskim školama videćete decu koja uživaju u tome što im je dozvoljeno da žive u ovom trenutku, koja su slobodna da istražuju prirodu i da idu tamo gde ih odvedu osećaj čuđenja i mašte širom otvorenih očiju. U našem frenetičnom svetu, gde je teranje dece da „požure ili zaostanu“ postalo norma, valdorfsko obrazovanje zauzima tačku gledišta da je detinjstvo nešto u čemu treba uživati. Pošto su slobodna da se razvijaju u skladu sa sopstvenim prirodnim ritmovima, deca obrazovana u Valdorfu uživaju u punom i bogatom detinjstvu, stičući iskustva koja su im potrebna da postanu zdrave, samoostvarene osobe.

Učenje je praktično i prilagođeno uzrastu.

Nećete naći malu decu kako lebde oko kompjutera u učionici u valdorfskoj školi ili propuštaju šetnju šumom ili odlazak na farmu kako bi sedeli i bubali za test. U valdorfskom obrazovanju učenje je iskustvena aktivnost. Nije stvar u tome da se prođe bez određenih iskustava, već da se deca upoznaju sa svakim iskustvom u pravom trenutku njihovog razvoja. Kada dođe vreme da se podučava o prednostima, upotrebi i načinima tehnologije, nastavnici u valdorfskoj školi to rade. A znanje, samosvest i veštine rešavanja problema koje deca razviju tokom godina praktičnog istraživanja su od mnogo veće vrednosti za njih kao učenike i kao ljudska bića od bilo čega što su mogli da pokupe sedeći za ekranom.

Yumama/J.D.

BONUS VIDEO

Tata balerina i podrška ćerkici TikTok/withherownhands