Kod deteta uzrasta od dve go tri godine se govor još uvek veoma aktivno razvija, a mališan može da uči nove reči čak i svakodnevno. Ono što je zajedničko deci ovog uzrasta je da razumeju mnogo više reči nego što ih koriste.
Iako je razvoj zaista individualan i ne postoji jedno pravilo koje se primenjuje na sve mališane, u ovom uzrastu možete da očekujete da dete koristi dosta imenica – na primer, beba, drug, kola...
Takođe, uobičajeno je da dete koristi i druge vrste reči, poput:
- Glagola – na primer, igra, ide, da ili daj
- Prideva – na primer, mokro, hladno, mekano
- Zamenica – na primer, ja, ti
- Predloga – na primer, u, na, ispod
U uzrastu od dve do tri godine, može se očekivati i da dete koristi reči poput "više" i "najviše", kao i da postavlja pitanja koristeći – ko, šta, gde.
Do treće godine bi dete trebalo i da razume razliku između "moje" i "tvoje", piše raisingchildren.net.au.
Rečenice i gramatika
Oko druge godine života, dete počinje da koristi fraze od dve-tri reči – na primer, crvena jabuka ili ja idem. Do treće godine bi trebalo da sklapaju rečenice od tri ili više reči – i ja idem, mama uđe u kola i slično.
Takođe, rečenice će početi da dobijaju pravilniju strukturu i da budu gramatički ispravnije. Na primer, umesto "ja ide", dete će početi da govori "ja idem". Osim toga, počeće da govori u prošlom vremenu – na primer, išao sam, trčao sam, ali i da koristi množinu – mace, kuce...
Naravno, sasvim je normalno da dete u tom uzrastu još uvek pravi greške, te da ne zna uvek kada treba da koristi množinu i prošlo vreme.
Razumevanje i razvoj govora
Razvoj govora podrazumeva i to da vaše dete u ovom uzrastu bolje razume šta mu govorite i kako mu govorite. I naravno, razume mnogo više nego što je u stanju da govori.
Dete staro dve-tri godine trebalo bi da razume kratke instrukcije od jednog ili dva koraka, ukoliko se tiču nečega što im je poznato – na primer: "Podigni igračke i stavi ih u kutiju".
Možda će u ovom uzrastu znati da odgovori na pitanja ko, šta ili gde, ali još uvek ne može sasvim da razume i odgovori na pitanja zašto ili kako.
Iz tona vašeg glasa već uveliko može da razlikuje da li ste raspoloženi ili ljuti, recimo.
Izgovor
Do treće godine bi dete trebalo da ume da izgovori većinu glasova, mada se izgovor reči i dalje malo razlikuje u odnosu na to kako govore odrasli. U zavisnosti od mesta gde se određeni glas nalazi u reči, dete ga može zameniti nekim koji mu je lakše da izgovori – na primer, t zameni glasom f i slično.
Dete ovog uzrasta može da razgovara sa vama o tome šta se desilo tokom dana, a uz vašu pomoć može da ispriča jednostavnu priču. Na primer, dete može da kaže "bio sam prodavnicu" ili nešto slično, a kada ga pitate šta je radio u prodavnici, da odgovori: "Kupio hleb".
Nije neuobičajeno ni da dete u ovom uzrastu govori o ljudima i stvarima koji nisu u tom trenutku prisutni – baka u prodavnici ili "moja lopta na drvo".
Govor i igra
Dete će do treće godine moći da govori i da se igra. Na primer, možda će davati svoj glas igračkama kojima se igra, a počeće i da se igra u grupama sa drugom decom, deli igračke.
Kada treba da potražite pomoć stručnjaka
Ako primetite neke od sledećih znakova ili ste zabrinuti za razvoj govora svog deteta, ili ako je dete prestalo da koristi neku jezičku veštinu koju je ranije koristilo, dobro je da se obratite stručnjaku.
Zatražite savet stručnjaka ako dete od dve godine:
- Ne spaja dve ili više reči zajedno – na primer, žuta kuća, ja ide(m)
- Ne može da prati jednostavne instrukcije – na primer, podigni svoju kapu
- Ne ponavlja reči za vama
Zatražite savet stručnjaka ako dete od tri godine:
- Ne spaja po tri reči u rečenice
- Ne razume instrukcije od dva koraka – na primer, uzmi svoje patike i stavi ih u kutiju
- Često ga je teško razumeti kada razgovara sa vama, drugarima ili drugim članovima porodice
BONUS VIDEO: