DEVOJČICE OD 6 GODINA MISLE DA SU DEČACI PAMETNIJI: Studija objasnila zašto kasnije ne biraju neka zanimanja

Do 6. godine, devojčice već smatraju da dečaci imaju veću verovatnoću da pokažu genijalnost i da su pogodniji za „stvarno pametne“ aktivnosti od sopstvenog pola, prema ovoj studiji.

Shutterstock

Istraživači sa sedištem u Americi otkrili su da su devojčice u dobi od 5 godina smatrale da su podjednako sposobne kao i njihovi vršnjaci u smislu briljantnosti. Ali sa 6 godina već su drugačije doživljavale svoj pol, kako prenosi CNN. Izveštaj, objavljen u časopisu Sajens, zasnovan je na rezultatima niza eksperimenata na 400 dece.

U jednom testu, istraživači su deci ispričali priču o osobi koja je bila „stvarno, stvarno pametna“.

„Bili smo veoma oprezni da izostavimo sve naznake o polu te osobe“, rekao je istraživač Lin Bian, psiholog sa Univerziteta Ilinois.

Od dece je zatim zatraženo da pogode ko je glavni junak priče. Sa 5 godina, i dečaci i devojčice su birali likove svog pola. Ali u roku od godinu dana, to se promenilo. Dečaci su i dalje birali dečake, rekla je - ali i devojčice su birale dečake.

„Odjednom, u dobi od 6 godina, devojčice su postale manje sklone nego dečaci da tako biraju“, rekla je Bian.

U drugom scenariju, deca su bila zadužena za aktivnost koja je označena kao „ za zaista, jako pametnu decu“. Sa 5 godina, i dečaci i devojčice su podjednako uživali u ovim aktivnostima, rekla je Bian. Ali do 6. i 7., devojčice su izgubile interesovanje.

Međutim, u drugom zadatku od dece je zatraženo da od četvoro dece, dve devojčice i dva dečaka, izaberu ko će dobiti najbolje ocene u školi. Nije primećena razlika između verovatnoće mlađih i starijih devojčica da izaberu svoj pol. Istraživači veruju da ukupni rezultati govore da deca od malih nogu već upijaju stereotipe o svom polu, kao što su vrste aktivnosti za koje bi devojčice i dečaci „trebali“ da budu zainteresovani.

Cilj je da se udaljite od rodno zasnovanih predrasuda

„Kada dođu u školu sa 5 ili 6 godina, postaju mnogo izloženije kulturnoj poruci i tada nauče mnogo informacija o svetu u kom žive“, rekla je Bian. „Izgleda da to odvodi devojčice od aktivnosti koje su za zaista pametnu decu. Male devojčice uče ove stereotipe iz više izvora: medija, vršnjaka, nastavnika i roditelja, dodaje ona.

 Ali Medlin Portvud, dečiji psiholog iz Velike Britanije, veruje da je to zbog razlike u razvoju u tom uzrastu. Nije bila iznenađena nalazima. „Stereotipi o rodu su očigledni u dobi od 6 godina. … Dečaci su skloniji da svima govore 'pametan sam' ili 'jak sam' i stalno im je potrebna uveravanja," rekla je ona. „Devojčice su pomirljivije i gledaju sa tuđe tačke gledišta.

Portvud, koja je i direktorka grupe specijalnih škola u Vitersleku, rekla je da to redovno čuje u učionici i na igralištu. Iako se društvo danas i nastavnici u učionici bave ravnopravnošću, tom pitanju i dalje treba dati prioritet, rekla je ona. „Ova studija podiže svest da ne budemo zadovoljni sa uspostavljanjem jednakost“, rekla je ona.

Portvud takođe nije bila iznenađen što nije uočena razlika kada su mala deca bila pitana ko će postići najbolje ocene. „Ne bi bilo razlike, jer su devojčice generalno viđene da postignu akademski uspeh“, rekla je ona. Sama studija pretpostavlja da ovi stereotipi postaju ukorijenjeni u vrlo mladom dobu i na kraju obeshrabruju odrasle žene da uđu u profesije koje zahtevaju posebne mentalne sposobnosti. Dalje se tvrdi da su žene „nedovoljno zastupljene“ u oblastima u kojima članovi neguju briljantnost, kao što su fizika i filozofija.

Bian je rekla da se društveni stereotipi apsorbuju tako rano da su u trenutku kada devojke postanu mlade žene i u poziciji da donesu odluku o svojoj karijeri, već donekle odlučile.

„One verovatno sebe ne smatraju briljantnim“, rekla je ona. „A kada dođu u punoletstvo, biće veoma teško ubediti ih u suprotno. Moramo nešto da uradimo po tom pitanju od početka."

(Yumama/J.D.)

BONUS VIDEO

This browser does not support the video element.

Kako devojčica od 5 godina uspavljuje sestricu  TikTok/halesmoore