Ljudski mozak počinje da se razvija čak i pre rođenja, a njegov razvoj završava se tek oko 25. godine. Kako se taj proces odvija zavisi dosta od gena, ali i od interakcije deteta sa okolnim svetom, pri čemu su brojni izazovi i traženje rešenja za njih u detinjstvu veoma važni.

U skladu sa tim, jedna od najvažnijih stvari koje roditelji mogu da urade za razvoj mozga mališana je da im dopuste da aktivno istražuju svet oko sebe.

Istraživanje okoline

Roditelji znaju da je deci važno da istražuju svet oko sebe, ali se istovremeno i plaše da im to dopuste jer se plaše da se ne povrede. Želeći da ih sačuvaju od raznih opasnosti zaključavaju fioke i daju im telefone u ruke, kako bi mališani bili tihi i bezbedni.

Iako je sasvim razumljiv strah roditelja, deci je potrebno da izučavaju okolinu, padaju u blato, trče, voze bicikl, penju se na drvo... a izostanak svega toga može da utiče na ponašanje, kognitivnu, emocionalnu i socijalnu sferu života mališana.

To, svakako, ne znači da treba ostaviti decu samu, bez nadzora, uprkos svim potencijalnim opasnostima, već da treba biti umereno oprezan, tako da dete bude bezbedno, a da ipak ima priliku da istražuje.

Kada je reč o deci uzrasta dve godine, kada se mozak još uvek veoma aktivno razvija, neuropsiholog Olesja Sudareva otkriva za noviteroditeli.bg šta bi ovi mališani trebalo da znaju i mogu.

Krupna motorika

Kada je reč o veštinama koje spadaju u krupnu motoriku, dvogodišnje dete bi trebalo da može da:

  • Prolazi razne prepreke
  • Penje se uz stepenice i silazi bez držanja za ogradu
  • Zaobilazi prepreke koje mu se nađu na putu

Fina motorika

Kada je reč o finim motoričkim aktivnostima, evo šta bi otprilike dete od dve godine trebalo da ume:

  • Okreće listove knjige stranicu po sranicu
  • Pokazuje preferenciju ka korišćenju leve ili desne ruke (većina je desnoruka)
  • Crta vertikalne linije
  • Sakuplja loptice u posudu, gradi toranj od kockica (kroz greške i nove pokušaje)
  • Ume da koristi pribor za jelo. Savet je da dete nakon godinu dana najpre počne da koristi kašiku samo, a nakon toga viljušku i nož (koji su obli i predviđeni za decu)

Percepcija

  • Do uzrasta od dve godine, većina dece zna da razlikuje tri boje
  • Razlikuje značenje između jedan i više (predmeta, igračaka...) i veliko i malo
  • Može da prati uputstva od tri kratka elementa

Klasifikovanje predmeta po boji i obliku

  • Razlikuje oblik i veličinu trodimenzionalnih igračaka (kada mu ponudite dva oblika, recimo krug i kvadrat)
  • Može da prepozna dva predmeta po zvuku kada ih ne vidi – na primer, zvonce ili truba

Razumevanje

  • Razume značenje reči "ne"
  • Razume značenje nekih uobičajenih zahteva i uputstava – daj mi, sakupi to, stavi igračke tamo...
  • Ume da pokaže i zna nazive najmanje tri dela tela
  • Reaguje verbalno ili gestovima na jednostavna pitanja odraslih

Govor

  • Sastavlja rečenice od dve ili tri reči
  • Ponavlja sve reči

Pamćenje

  • Može da zapamti i pronađe neke skrivene predmete

BONUS VIDEO:

Negativni efekti upotrebe tehnologije na razvoj dece kurir televizija