Kada dete napuni četiri godine, za njega i njegove roditelje počinje sasvim drugačiji život. Iza njih su krize od dve i tri godine , kada se mamama i tatama činilo da naletima tvrdoglavosti i histerije nikad kraja. Ali iznenada se dešava čudo - dete prestaje da "juriša", i počinje da se brzo pretvara u osobu sa kojom se sada možete dogovoriti.

On mnogo razume, dobro govori i može vam reći šta mu se ne sviđa. Ide u vrtić, druži se, zabavlja se i razvija se neverovatnom brzinom. Generalno, sada je nezavisna osoba sa svojim mišljenjima i interesima. Osoba sa kojom je jednostavno prijatno razgovarati.

Naravno, ovo doba ima svoje karakteristike. Oni su uglavnom zbog činjenice da četvorogodišnjaci već pokušavaju da se ponašaju kao velika deca, ali u isto vreme i dalje ostaju mala deca. Ipak, ovo je divno doba kada mame i tate konačno mogu da udahnu i uživaju u činjenici da imaju dete. Uostalom, do sedmogodišnje krize ostale su još cele tri godine.

Evo šta treba da znate o ponašanju i razvoju četvorogodišnjaka:

1. Socijalne i emocionalne veštine
Većina dece u ovom uzrastu već ide u vrtić. Kada se dete nađe van porodice, među ostalom decom, mora da nauči nova pravila ponašanja i da razvije veštine komunikacije. On uči šta je prijateljstvo i razume kako njegovo ponašanje utiče na njegove interakcije sa ljudima. Ovo je veoma važno iskustvo koje će detetu pomoći u budućnosti. Do četvrte godine dete počinje da shvata šta je empatija, uči da deli igračke, smenjuje se i igra igre uloga.

Dete razume da nema potrebe da plače kada se rastaje sa roditeljima - sada već zna da će se oni vratiti. Četvorogodišnjak uvek želi da zna šta će se tačno desiti tokom dana jer se zbog toga oseća sigurnim. Može da komanduje svojim prijateljima, počinje da razume šta je humor, pa čak i pokušava da se šali. Voli da priča priče u kojima je teško razumeti šta se zaista dogodilo, a šta je samo plod njegove mašte.

2. Ponašanje tokom igre
Sa četiri godine deca obično počinju da se igraju ne sama, uronjena u svoju maštu , već jedno sa drugim. Uloga zajedničke igre sa drugom decom je mnogo važnija nego što se na prvi pogled čini. Oni proširuju dečiji univerzum igre, pomažu u razvoju govornih veština, uče ih da uspostavljaju društvene veze sa vršnjacima i planiraju svoje akcije.

Kroz ove interakcije, četvorogodišnjak uči kako da kooperativno deluje sa drugima, kako da rešava probleme, reguliše svoje emocije i da se nosi sa stresom. Sve ove veštine biće korisne detetu kada odraste.

3. Govorne veštine
Ako mislite da vaše trogodišnje dete niko neće nadmašiti u želji za komunikacijom, sačekajte da napuni četiri godine. Sa četiri godine deca obično govore dugim rečenicama, postavljaju sve više pitanja, vole da pričaju priče, znaju mnoge pesme napamet i vole da ponavljaju psovke koje su negde čuli. Razgovori sa četvorogodišnjacima su obično veoma promišljeni i filozofski, ali i neverovatno komični.

4. Razvoj motoričkih sposobnosti
Dete od četiri godine obično već ima dobro razvijenu grubu i finu motoriku. Ali postoji jedna nijansa: deca u ovom uzrastu su veoma izbirljiva i pedantna - teže savršenstvu, žele sve da urade savršeno i stoga mogu biti spora. Ako im nešto ne polazi za rukom, brzo im se pojave suze u očima i može početi histerija.

U ovom uzrastu deca obično znaju da:

  • koriste pribor za jelo
  • vezati pertle
  • pričvrstiti dugmad, patent zatvarače, čičak
  • samostalno se oblačiti i svlačiti;
  • crtati predmete različitih oblika
  • pažljivo obojite bez napuštanja obrisa
  • pravilno držite olovku;
  • sipajte tečnost iz bokala u šolju
  • sastavite jednostavne zagonetke
  • grade visoke kule od kocki

Njihova želja da budu nezavisni i samopouzdanje raste svakim danom. Četvorogodišnjaci takođe stalno razvijaju koordinaciju i ravnotežu. Oni mogu da skaču na jednoj nozi, da bacaju loptu i da je uhvate, dobro se penju, trče, skaču, penju se i spuštaju merdevinama.

5. Intelektualni razvoj
U ovom uzrastu deca aktivno istražuju svet oko sebe kako bi formirala sopstvenu predstavu o njemu. To ih tera da razmišljaju, donose odluke i rizikuju. Takođe tokom ovog perioda deca uče da prepoznaju razliku između stvarnosti i fantazije.

Kognitivne veštine koje deca obično savladavaju do četvrte godine uključuju:

  • zna brojeve i ume da broji
  • počinju da razumeju pojam vremena
  • razlikovati koncepte "isti" i "različiti"
  • u stanju su da prate uputstva u dva ili tri koraka;
  • poznaju boje
  • znaju da koriste makaze, crtaju i razlikuju slova
  • igrati jednostavne društvene igre i igre sa kartama
  • znaju kako da nastave priču koju pričaju

Nije iznenađujuće da su četvorogodišnjaci tako zanimljivi za razgovor. Oni nisu samo zabavni i radoznali, oni su spremni da uče i kao sunđer upijaju sve što im dođe pod ruku.

(Yumama)

BONUS VIDEO:

DA LI PUCAČKE IGRE BUDE NASILJE U DECI? Stručnjaci za Kurir TV: Ne postoji pravilo, ali mogu da utiču na loš razvoj nekog deteta Kurir TV