Prve godine života predstavljaju početak razvoja detetove ličnosti kada se može polako naslutiti ličnost u kakvu će dete izrasti jednog dana.

Američko istraživanje koje je započeto 2013. godine pokazalo je da edukacija u najranijem detinjstvu ima izrazit uticaj na kasniji razvoj i život deteta. Evo i zbog čega...

Socijalizacija

Pod ovim se svakako podrazumeva socijalizacija van porodice, koja je od suštinskog značaja za razvoj deteta. Roditelji intuitivno shvataju važnost druženja, odnosno koliko je važno da njihovo dete bude okruženo drugom decom i važnost prijatelja. Što se ranije omogući detetu da se igra i da se druži sa drugom decom, to bolje.

Na taj način se omogućava detetu da prevaziđe stidljivost i da stekne samopouzdanje. Ukoliko se socijalizacija deteta odlaže, zapravo se odlaže i njegov socijalni razvoj.

Коncept saradnje

Kada se detetu pokaže kako da deli stvari i sarađuje sa drugima, ono se zapravo uči upornosti. Ovo je naročito važno za prvorođenu decu koja nisu naviknuta da dele igračke sa bratom ili sestrom.

Ponekad deljenje stvari za decu predstavlja naročito težak zadatak. Od velike je važnosti da to nauče što je moguće ranije, a vrtić je odlično mesto za to.

Podsticanje sveobuhvatnog razvoja

Odlazak u vrtić podrazumeva izgradnju snažne osnove za emocionalni, socijalni, fizički i mentalni razvoj deteta. Vaspitačice su obučene da uoče i identifikuju oblast u kojoj je potrebno dodatno raditi sa detetom.

Podrška od strane roditelja je isto tako veoma važna, a uspeh može biti veliki jer deca koja idu u vrtić lakše sarađuju i lakše se uključuju u aktivnosti.

Entuzijazam za učenje

Zaista je teško stvoriti kod deteta želju i entuzijazam za učenje kada je kod kuće sa bakom, zatvoreno u četiri zida. Kako bi učenje bilo efikasno pre svega mora biti zabavno, a činjenica je da se u vrtićima može stvoriti jedna topla i prijatna atmosfera za učenje kroz igru.

Ljubav prema učenju i istraživanju se stiče još u predškolskom uzrastu sa drugom decom i dobrim učiteljima.

Vrednost obrazovanja

Deci treba stalno ukazivati na značaj obrazovanja i učenja kroz teorijska objašnjenja, ali i preko praktičnog iskustva. Iako su roditelji dve glavne figure u ovom periodu detinjstva, odlazak u vrtić detetu otvara nove poglede, pravi prostor za razvoj novih vrednosti koje će detetu pokazati koliko je važno da se nešto (na)uči.

Ovakve navike ostaju sa detetom tokom celog života, a ujedno će u vrtiću naučiti da se znanje uvek poštuje i vrednuje.

Poštovanje

Dete se u vrtiću uči da poštuje druge. To se ne odnosi samo na drugare i vaspitače već i na predmete, životnu sredinu, itd. Ne postoji bolje mesto gde će dete naučiti kako se poštuju osobe i predmeti koji ga svakodnevno okružuju.

Тimski rad

Svako dete treba da zna značaj timskog rada, kako se poštuju tuđa mišljenja, da ume da sluša i da sarađuje. Mnoge aktivnosti u predškolskom uzrastu su osmišljene sa ciljem da stave akcenat na timski rad zbog činjenice da će se osoba koja je to naučila u ranoj mladosti lakše ukopiti i biti korisna društvu u kasnijem dobu.

Fleksibilnost

Važno je raditi na fleksibilnosti deteta još od najmanjeg uzrasta. U jednom konzistentnom i bezbednom socijalnom okruženju sa jasnim očekivanjima i predvidljivim rezultatima dete će moći da razvije veštinu samokontrole i da nauči da upravlja svojim emocijama.

Zadatak vaspitača je da stvori radnu atmosferu punu izazova u kojoj deca mogu da uče kroz iskustvo "iz prve ruke". Dete može izgubiti u nekoj igri ili pak pasti i ogrebati koleno, ali je sve to osnova za izgradnju strategije za suočavanje sa većim izazovima koji slede kasnije u životu.

Koncentracija

Dečiji umovi su dinamični i sposobni za izrazitu maštu. U vrtiću vole stalno da istražuju, da otkrivaju nova mesta, nove drugare, nove igračke.  Naročito je važno da se nađe balans između detetove poletnosti i sposobnosti da sluša i da sledi savete, smernice i uputstva. Na ovaj način se razvija jedna naročito važna veština – koncentracija.

Strpljenje

U vrtiću su deca stalno na nekoj vrsti testova koji treba da ih nauče strpljenju. Dete treba da nauči da sačeka svoj red, bilo da je u pitanju jelo, spavanje ili igranje sa nekom igračkom.

Poverenje i samopoštovanje

Kada dete oseća ljubav i naklonost od strane vaspitača i druge dece, to mu pruža sigurnost, optimizam i povećava mu samopouzdanje. To ga motiviše da istraži svaki svoj talenat, veštinu ili interesovanje.

Pozitivni odnosi sa vaspitačima i drugarima promovišu pozitivan, zdrav i siguran odraz na sopstvenu ličnost, što će detetu omogućiti da, u daljem razvoju, problemima pristupa sa samopouzdanjem.

Prihvatanje razlika

Razlike treba poštovati i to je od suštinskog značaja za razvoj deteta. Rana edukacija treba da usmeri dete ka prihvatanju i poštovanju razlika. Važno je da dete shvati da je svako dete posebno na svoj način, svako ima različitu kulturu, veru ili etničku pripadnost.

Odlazak u vrtić je mnogo više od igre. U osnovnoj školi dete koristi veštine koje je naučilo u vrtiću. Iskustvo i znanje koje stekne u ovoj ustanovi su nezamenljivi i ne mogu se uporediti sa čuvanjem kod kuće, iako su bake pune pažnje i ljubavi prema unučetu.

Zbog svih ovih razloga nemojte dozvoliti da vaše dete propusti mogućnost da ide u vrtić jer se to dešava samo jednom u životu.