Istraživači su otkrili da mališani koji čuju da se broje objekti mogu da povežu izgovorene brojeve sa odgovarajućim količinama, iako neće razumeti puno značenje ovih reči dok ne napune oko 4 godine. Oni već tad uče brojeve.
Tim je svoje nalaze, objavljene u časopisu Developmental Science, opisao kao "iznenađujuće" i rekao da njihovi rezultati pokazuju da deca prepoznaju brojanje "godinama pre nego što se ranije verovalo".
Viši autor studije Liza Fajgenson, kognitivni naučnik sa Univerziteta Džons Hopkins u Merilendu, rekla je: „Istraživanja poput našeg pokazuju da bebe zapravo imaju prilično sofisticirano razumevanje sveta – rano pokušavaju da shvate šta odrasli oko njih govore, a to uključuje ovaj domen brojanja i brojeva.”
Prethodna istraživanja su pokazala da proces brojanja počinje sa oko dveipo godine, kada deca počinju da recituju pesmice sa brojanjem, ali još ne znaju šta te reči znače. Otprilike sa 4 godine deca počinju da razumeju osnovni princip – što je veza između brojeva kao reči i količine predmeta.
Koliko su zaista važne razvojne prekretnice?
Uzimanje detaljne analize razvoja ovih vrsta prekretnica može biti veoma korisno. Ako postoji obrazac da se nekoliko prekretnica značajno odlaže, uz neke druge poteškoće u društvenim odnosima ili drugim oblastima, to bi moglo navesti da se zapitamo da li dete ima poremećaj u razvoju i da li mu je potrebna dodatna nega da bi dostiglo svoj puni potencijal.
Istraživači su pratili 80 mališana, starosti između 13 i 20 meseci, kao deo eksperimentalne studije. Tim je izvršio 5 testova, od kojih su svi uključivali skrivanje igračaka - bilo pasa ili automobila - unutar neprozirne kutije.
U nekim slučajevima, istraživači su prebrojali svaku igračku naglas pre nego što su je stavili u kutije, dok su u drugim scenarijima jednostavno bacali igračke u kutiju jednu po jednu, pred očima dece.
Deca su imala tendenciju da gube interesovanje kada igračke nisu prebrojane pre nego što su sakrivene. Ali kada su istraživači prebrojali igračke, mališani su bolje pamtili broj igračaka i nastaviljali bi da ih traže u kutiji kako bi pokušali da ih sve pronađu.
Dženi Vang , bivša diplomirana studentkinja na Džons Hopkinsu i jedna od autora studije, rekla je: „Ovi rezultati su zaista bili iznenađujući jer su sva prethodna istraživanja u protekloj deceniji pokazala koliko je deci teško da savladaju značenje reči za brojanje”
Ona je dodala: „Naši rezultati su prvi koji pokazuju da veoma mala beba ima osećaj da je, kada drugi ljudi broje, to povezano sa grubom dimenzijom količine.
BONUS VIDEO