Svako dete je jedinstveno, ali neka zahtevaju posebnu pažnju. Među njima su darovita deca, kojoj su potrebne nešto drugačije okolnosti kako bi iskoristila svoj potencijal i izrasla u srećne odrasle ljude.

Kako prepoznati darovito dete?

Darovita deca mogu se prepoznati već od najranijeg doba, a pripadaju grupi dece s posebnim potrebama. Obično imaju vrlo rano bogat rečnik, mogu da koriste fraze koje su drugoj deci njihovog uzrasta još uvek nejasne, imaju visok nivo koncentracije i pokazuju interes za vrlo specifične teme.

Osim toga, uvek postavljaju pregršt pitanja na koja često ni sami roditelji ne znaju dati odgovor. To neće biti pitanja koja samo počinju sa Zašto, nego i promišljanje o temama koje se nikada ne bi vezale uz njihov uzrast. Štaviše, radije i sami borave u društvu odraslih osoba, a ne vršnjaka. Više se pronalaze u temama o kojima razgovaraju odrasli, a ne u običnim dečjim situacijama.

Takva deca su ujedno prepuna originalnih ideja, a njima pristupaju na sebi svojstven način. Vrlo rano mogu sami da osmisle svoje priče, igre ili pesme. Kada je reč o prirodnim naukama, tu takođe imaju svoj pristup. Matematički zadatak riješiće na drugačiji način nego ostala deca, a doći će do istog konačnog rezultata.

Ipak, mnogi roditelji se teško nose sa time što od najranijeg uzrasta darovita deca imaju vrlo snažno mišljenje o svemu i od njega teško odustaju, naročito kada se radi o tematici koja im je važna. Ipak, to ne znači da zanemaruju osećanja drugih. Štaviše, brojna darovita deca izuzetno su emocionalno inteligentna.

Šta roditelji mogu učiniti?

Od presudne je važnosti pružiti darovitom detetu što bolje uslove obrazovanja, ali mu postavljati izazove i u svakodnevnom životu. Ako se to ne učini, može doći do poteškoća koje će se preslikati i na život kasnije, a čitava priča se može zakomplikovati već sa polaskom u prvi razred, kada se uči o stvarima koje darovito dete već odavno poznaje.

Zato je nužno da i roditelji i učitelji prepoznaju i vode darovito dete, i to ne samo u intelektualnom smislu nego i u svakodnevici izvan školskih klupa. U tome mogu pomoći naredne smernice.

1. Otvoreno razgovarajte sa detetom o njegovim sposobnostima

Ako prepoznate da imate darovito dete ili vam na to ukaže učitelj, važno je da o tome otvoreno razgovarate sa detetom. Iako će i ono samo primetiti da se ističe među drugom decom, mora znati da to nije nešto čega treba da se stidi, ali ni da smatra da je mnogo bolje od drugih.

Darovitost naprosto treba shvatiti kao jedinstvenu priliku za stvaranje velikih stvari, a možda i mijenjanje sveta (mnoga darovita deca postala su naučnici koji su stvorili svet kakav danas poznajemo).

Ne ustručavajte se da ga odvedete na testiranje inteligencije, jer mu to može otvoriti brojna vrata, ali je važno da mu objasnite da sama darovitost nije dovoljna za uspeh u životu. Bez predanosti, truda i rada ni najdarovitije dete ne može uspeti.

2. Ponudite mu intelektualne izazove

Darovita deca se često dosađuju na nastavi. Zadatke rešavaju mnogo ranije nego ostali. Dobar učitelj za nega treba da pripremi dodatne zadatke, a na to treba da pripazite i sami. Na primer, možete ga upisati na učenje jezika koji nije deo nastave, ponuditi mu knjige koje su namenjene nekoliko godina starijem uzrastu, odvesti ga u muzeje, upisati u letnju školu i slično.

Međutim, i u tome treba imati meru. Da, postavljanje izazova može voditi ka tome da dete otkrije u čemu je najbolje, ali ako se čitav dan ispuni raznim aktivnostima bez obične dečje igre, nastaće više štete nego koristi.

3. Nemojte ga porediti sa drugima

Darovito dete i samo zna da je drugačije od ostalih, pa treba izbegavati upoređivanje sa drugom decom. Ako vaše darovito dete ima braću i sestre koja nisu darovita, na to morate posebno paziti. Svakom detetu pristupite ponaosob i nikad ih ne upoređujte naglas. To samo može uneti razmirice među decu.

Jednako je tako važno da ga ne upoređujete ni sa drugim učenicima. Iako je svakodnevno vidljivo da ono odskače od drugih, pojasnite mu da svako od nas ima neku veštinu u kojoj se odlično snalazi. To će detetu ujedno omogućiti razumevanje ljudske različitosti i da je svako od nas važan u zajednici.

4. Podstaknite ga da razvije socijalne veštine

Iako postoje darovita deca koja su u isto vreme vrlo omiljena u svom razredu i bez problema sklapaju prijateljstva, veći je broj onih koji se muče sa tim, jer naprosto nemaju dovoljno razvijene socijalne veštine. Tome doprinosti i to što čvrsto stoje iza svojih stavova, neplaše se da kažu ono što misle, a to kod druge dece može izazvati osećaj odbojnosti.

Sa druge strane spektra stoji darovito dete koje je sramežljivo i ne zna kako da uspostavi kontakt sa drugima.

U oba slučaja dobro je podsticati dete da sluša druge, prepozna njihove emocije i 'stavi se u njihove cipele'. Tome mogu pomoći i vanškolske aktivnosti, ali i druženje sa rođacima ili decom u kompiluku.

5. Ako je potrebno, potražite stručnu pomoć

Ako primetite da ni sami ne možete da se nosite sa potrebama koje ima darovito dete, ne ustručavajte se da potražiti stručnu pomoć. Prvo razgovarajte sa detetovim učiteljem, pa sa stručnim saradnicima škole, odnosno pedagozima i psiholozima. Oni će vam dati detaljnija upitstva što vam je činiti, a mogu preporučiti i sjajne programe obrazovanja namenjene darovitoj deci.

Zapratite nas i na Instagramu!