Ako su vam deca uzrasta između 10 i 15 godina, bićete iznenađeni sledećim podatkom. Na osnovu petogošnje studije sprovedene od strane stučnjaka za vršnjačko nasilje Doroti L. Espelaž, 43 procenata školske dece tog uzrasta bile su žrtve seksualnog uznemiravanja u toku prethodne godine.

To je skoro polovina od 1300 ispitane dece. U prethodnoj studiji ta brojka je bila značajno manja, tada je četvrtina ispitanika iskusila takvu vrstu uznemiravanja.

Dvadeset jedan procenat dece je iskusilo dodirivanje, štipanje ili hvatanje na seksualan način. Osamnaest procenata je reklo da se njihov vršnjak očešao o njih na nametljiv način, četrnaest procenata je bilo žrtva seksualnih glasina, a devet procenata je maltretirano grafitima ili porukama seksualne konotacije.

Uznemirujuće!

Ali ono što je zabrinjavajuće je da većina dece tog uzrasta nije prijavila ovu vrstu ponašanja iako su ga opisali kao prilično potresno. "Đaci nisu primili k znanju ozbiljnost ovakvih postupaka, delom zato što njihovi nastavnici i uprava u školi nisu dali dovoljno prostora za prijavu tih dela", objašnjava Doroti.

Na koji način treba pričati sa decom o seksualnom uznemiravanju?

Zapravo, iako su đaci prijavili da se većina incidenata desila na mestima poput školskih hodnika, učionica, svlačionica ili časovima fizičkog vaspitanja, gde osoblje škole lako može uočiti ovakvu vrstu ponašanja, naučnici kažu da nastavnici nisu ni bili svesni činjenice da se takva vrsta uznemiravanja uopšte dešava u školi.

Prilično obeshrabrujuće. Jasno je da napori u cilju prevencije moraju postati prioritet u školama - potrebno je oformiti osoblje koje će biti zaduženo isključivo na detektovanju seksualnog zlostavljanja i uspostavljanu kaznenih mera ukoliko se tako nešto desi. Jedan od ciljeva ove studije je upravo želja da se napravi korak ka tome. 

Doroti je odgovorila šta roditelji mogu da učine po ovom pitanju, dok se te mere ne preduzmu.

"Prvo i najvažnije što roditelji mogu da urade jeste da se informišu o ovoj temi". 

Dalje:

  • Da saslušaju svoju decu i pitaju ih konkretno o događajima i ponašanju u školi.
  • Da obrate pažnju na igre koje deca igraju (na ciljeve i ishode tih igara)
  • Da se raspitaju o stavu i pravilima škole po ovom pitanju
  • Da budu dobri uzori svojoj deci.