Zašto stomačić Mišel Obame deluje «važnije» i od svetske ekonomske krize? Bebe su, jednostavno, u trendu. Iako u pitanju nije ni Luj Viton, ni Prada... trudnički stomačić je postao vrhunski modni detalj današnjice. A trudnoće poznatih, po medijskom značaju mogu jedino da se mere sa iskrcavanjem na Mesec. Fascinacija holivudskim bebama je tolika da, svaki put kada se neka glumica makar prejede ili nabaci 300 grama viška, svet obiđe vest o njenoj trudnoći.
Vest i super-vest
Zvezde su same po sebi vest. Ali, trudnoća neke zvezde je super-vest, koja pritom traje devet meseci, i koja rezultira rođenjem još jedne, nove vesti. Trudnoća može da se eksploatiše u medijima na nebrojeno načina. Ko je otac? Kada je termin? Ima li mučnine? Koliko se trudnica ugojila? Da li su blizanci? Kog pola će biti dete? Paparaci prate u stopu trudne zvezde, «vrebajući» da snime svaku sitnicu koju buduće majke kupuju za bebu. Čak je važno da li je kupljena stvar roze ili plave boje...
Kulminacija nastupa sa porođajem i objavljivanjem prvih ekskluzivnih fotografija. Koliko li su plaćene, pitanje je kojim se zanima cela planeta. Trenutni rekorderi su Anđelina i Bred, sa navodnih 14 miliona dolara za slike svojih blizanaca. To je deset miliona više nego što su dobili za slike prvog deteta. Očigledno, bebama cena nezaustavljivo raste.
Prava «poplava» holivudskih beba, koja je nastupila poslednjih godina, kao da još više podstiče bebi euforiju. Što je više glamuroznih zvezda u drugom stanju, to sama trudnoća postaje sve glamuroznija stvar. Razume se, trendovi iz Holivuda zatim postaju i lokalni trendovi širom sveta. Kao da su, odjednom, i sve zvezde srpskog medijskog neba postale vlasnice modnog detalja današnjice. Naslovne strane su zatrpane trudničkim stomačićima ponosnih glumica, pevačica, novinarki, sportistkinja...
Poznate mame sa božanskim moćima
Ni kada se beba rodi, zanimanje javnosti ne jenjava. Naprotiv, tek tu ima materijala za izveštavanje. Da li je porođaj bio uz pomoć epiduralne anestezije ili carskim rezom? Kako se beba zove? Koliko je teška? Da li je majka doji? Kakve poklone je dobila od drugih zvezda? Pitanje nad pitanjima je, naravno, koliko brzo se novopečena mama vratila na staru kilažu. Koju dijetu je primenila? Kakve vežbe je radila? Ko joj je bio trener? Na očaj svih običnih smrtnica sa postporođajnim viškom kilograma, zvezde imaju vrlo ružnu naviku da se par nedelja po izlasku iz porodilišta pojave u pripijenoj odeći, koja otkriva da je stari stas opet tu. Ova «čudotvorna moć» poznatih mama da brzinom svetlosti istope sve dobijene kilograme, još više doprinosi njihovom božanskom statusu.
Kada se potroši tema mršavljenja, onda se prelazi na bebi opremu. Kakva kolica su kupljena? Koji poznati dizajner je kreirao kašmirsku benkicu? Nebrojeni Internet sajtovi i blogovi svakodnevno prate kretanje poznatih roditelja i pomno izveštavaju o svakom detalju bebi opreme koji su poznati nabavili: «Mali Levi u novim Orbit kolicima!», «Suri u Kavali cipelicama!», «Zuma u preslatkom Barberi šorcu!».
Opsesija tuđim životima
Iako nama možda deluje da je holivudska bebi opsesija pojava novijeg datuma, ona to zapravo nije, mada su danas razmere tog fenomena neuporedivo veće. Kada je američka komičarka Lusil Bol 1953. godine rodila sina, mediji su bili toliko zaokupljeni tom vešću da je, u odnosu na nju, inauguracija predsednika Ajzenhauera prošla skoro neopaženo. A prva poznata holivudska «usvojiteljka» nije Anđelina Džoli, već glumica Džoan Kraford - koja je 1947. godine, uz mnogo medijske pompe, usvojila blizance. Prva naslovna strana magazina Pipl, na kojoj se pojavila beba neke zvezde, odštampana je 1976. godine, a srećna mama je bila mlada pevačica Šer. Posle nje, milionske tiraže tokom 80-ih godina su postigle naslovne strane sa princezom Dajanom, Sibil Šepard i Lizom Meri Prisli.
Lažna predstava o roditeljstvu
Pomama za holivudskim trudnoćama je dovela do još nekih društvenih fenomena. Mnogi, recimo, optužuju Holivud i tabloide za skorašnje povećanje broja tinejdžerskih trudnoća. Oni smatraju da su, predstavljanjem trudnoće kao nečeg glamuroznog, i roditeljstva kao super-zabavnog, mediji stvorili lažnu predstavu o trudnoći i roditeljstvu kod mladih generacija. Kada to rade holivudske zvezde, sve deluje tako lako i lepo, ali kada maloletne devojke napuštaju školovanje zbog majčinstva, završivši kao nekvalifikovane radnice, stvari se ne završaju baš tako glamurozno.
U svakom slučaju, roditeljstvo je opet poželjan životni stil, a to je lepa stvar. Porast nataliteta u nekim zemljama, u kojima je decenijama opadao, poput Srbije, možda je upravo jedna od pozitivnih «posledica» savremenog bebi trenda.
Mozak iz kamenog doba
Naša glad za informacijama o poznatim ličnostima i njihovim bebama nije isključivo rezultat tabloidne invazije, već i urođene sklonosti, skrivene u našoj podsvesti. Evolucioni psiholozi smatraju da je u pitanju jedna vrlo korisna adaptacija ljudske vrste, koja je danas sticajem promenjenih okolnosti izgubila svoju pravu svrhu. Tračevi o trudnoćama poznatih, u suštini su informacije o tome šta važne osobe u zajednici rade danas i kako će se ponašati sutra. U neko davno vreme, ljudima su takve informacije bile korisne za preživljavanje. Znati šta vođa plemena planira, kao i sa kim je u dobrim, a sa kim u lošim odnosima - značilo je znati kakva je budućnost same zajednice, a vlasnici takvih informacija su mogli da ih iskoriste radi ostvarenja ličnih interesa. Radoznali pojedinci, sa sklonošću za zabadanjem nosa u tuđe živote, jednostavno su imali evolucione prednosti.
Zašto su žene glavni potrošači vesti o poznatima, naročito o romansama i trudnoćama glumica? Naučnici imaju odgovor i na to pitanje. One su prirodno zainteresovane za to šta radi njihova konkurencija, naročito «alfa» ženke u plemenu, koje su ujedno i najopasnije konkurentkinje u borbi za «mužjake».
Danas nam sudbina više ne zavisi od toga da li je rođen poglavičin naslednik, da li je poglavica bacio oko na ženu iz drugog klana, i da li je neveran svojoj ženi koja je ćerka nekog moćnog kralja. Takođe, opasnost da nam Anđelina Džoli preotme dragog, više je nego zanemarljiva. Ipak, naš mozak je i dalje onaj mozak iz kamenog doba, programiran da brine o tome ko, šta, sa kim, gde i kada. Možda to nama više ne donosi bog zna kakvu korist, ali tabloidima sa milionskim tiražima definitivno mnogo znači.
Jovana Papan