Mnogi popularni Jutjub kanali kroz skrivene trikove promovišu gazirana pića, slatkiše i brzu hranu - zaključak je najnovije studije objavljene u ponedeljak. Autori studije analizirali su preko 400 video-snimaka na kojima su takozvani deca influenceri - mališani sa velikim brojem pratilaca na društvenim mrežama. Oni svakodnevno na svoje kanale objavljuju video-zapise na kojima se vidi kako uzbuđeno raspakuju poklone, reklamiraju hranu i piće i igraju razne zanimljive igrice.

Studija je otkrila da video-snimci ovog žanra privlače milione dece i prikupljaju milijarde pregleda. Shodno brojkama koje prikazuju njihovi kanali i društvene mreže, oni privlače brojne brendove koji bi se reklamirali preko njihovih mreža. Među njima su i brendovi nezdrave hrane, gaziranih pića, grickalica i slatkiša, koji direktno promovišu nezdrav život.

Istraživači su istakli da su njihovi rezultati zabrinjavajući, jer je Jutjub popularna platforma za malu decu i adolescente. Otprilike 80 odsto roditelja dece starije od 11 godina kaže da im dozvoljavaju da gledaju Jutjub, a 35 odsto kaže da njihova deca redovno gledaju takav sadržaj. 

Zaposleni kompanije "Jutjub" ističu da su uložili značajna sredstva u stvaranje aplikacije koji će biti posvećen samo najmlađima. "Koristeći tu aplikaciju, najmlađi će moći da istražuju i razvijaju svoju maštu i radoznalost o mnogim temama, poput zdrave ishrane", istakao je menadžemt tim kompanije i dodao: "Nećemo dozvoliti plaćeni promotivni sadržaj na novoj aplikaciji posvećenoj najmlađima, imamo jasne smernice koje ograničavaju oglašavanje u kategorijama poput hrane i pića."

Mala deca su posebno podložna marketingu. Studije pokazuju da deca nisu u stanju da razlikuju reklame od crtanih filmova sve dok ne napune 8 ili 9 godina, pa je veća verovatnoća da će se pre okrenuti nezdravoj ishrani i piću nakon što vide te reklame.

Stručnjaci kažu da to nije samo pitanje reklamiranja, već predstavlja brigu za dečije zdravlje. Stope gojaznosti kod dece naglo su porasle poslednjih godina. Gotovo 20 odsto dece između dve i devetnaest godina je gojazno, što je znatan porast u odnosu na 5,5 odsto koliko je bilo sredinom sedamdesetih. Studije su pronašle povezanost između marketinga, nezdrave hrane i gojaznosti kod dece, a stručnjaci naglašavaju da su deca sada u još većem riziku tokom pandemije koja je dovela do zatvaranja škola i time doprinela smanjenoj aktivnosti. Nova otkrića sugerišu da bi roditelji trebalo da budu posebno oprezni, jer su baš deca ta koja su meta prehrambenih kompanija na društvenim mrežama.

"Način na koji su ovi brendirani proizvodi integrisani u svakodnevni život i snimke prilično je kreativan i neverovatan", rekla je autorka studije i stručnjak za javno zdravlje Mari Breg i dodala: "To je skriven i moćan način da sve nezdrave proizvode stavite u dečiji vidokrug."

Breg je odlučila da sprovede istraživanje nakon što su njene malene rođake počele opsesivno da gledaju Jutjub snimke dece-influensera, koji ubiraju milionske pretplatnike. I nije samo hrana kategorija koja se reklamira na taj način, već i igračke, garderoba i druge stvari koje deca svakodnevno traže od svojih roditelja.

Pročitajte i: