Logično je da svaki roditelj, pre svega, želi da njegovo dete bude zdravo... naravno, i uspešno u životu. To podrazumeva da bude pravilno razvijeno, fizički spretno, veselo, uspešno u komunikaciji sa drugom decom. Plaža je pravo mesto da roditelji uoče koliko su njihova deca porasla i razvila se za proteklih godinu dana.  

Na pravilan rast i motorni razvoj pre svega utiče fizička aktivnost. Kako je u gradovima slobodnog prostora za igru sve manje, sportski tereni su uglavnom zauzeti, prostori oko stambenih zgrada zakrčeni automobilima... deca nemaju gde da se igraju. Sa druge strane, roditelji koji su okupirani poslom, imaju sve manje slobodnog vremena, ili ga ne provode sa detetom u fizičkim aktivnostima - trčanju, šetnji, vožnji bicikla.

Godišnji odmor i boravak na plaži je prava prilika da se nadoknadi bar deo propuštenog. Ukoliko ste primetili da se vaše dete ne razvija kako ste očekivali, da ima loše držanje, opuštene trbušne mišiće, da nespretno trči, ili ne može da čučne kako bi se igralo u pesku - odmah preduzmite nešto. Organizujte igru u cilju prevencije i korekcije mogućih deformiteta stopala i kičme.    

Od momenta kada prohodaju, pa do polaska u školu, za mališane je najprirodnije stanje - kretanje. Usavršavajući hod, dete uči da se penje, trči - održavajući ravnotežu, istovremeno nosi stvari, baca ih i hvata. Kada savlada ove veštine pojedinačno, od četvrte do sedme godine počinje da ih kombinuje. Ponavljanjem i usavršavanjem, dete vremenom  nauči da preskače konopac, da skače u dalj i u vis, da pleše, vozi rolere, pliva, skače u vodu, vozi bicikl.

Da biste uspešno sproveli vežbe, napravite plan: u koje vreme ćete vežbati (ujutru ili predveče, kada nije velika vrućina), šta ćete kog dana da radite - deca vole da znaju unapred, jer im to daje sigurnost (budite organizovani), šta će ko da radi (za mlađu decu će se razlikovati aktivnosti, biće jednostavnije), koji je cilj vežbi (postavite određene zadatke, kako bi mališani bili motivisani da što bolje rade), odredite nagrade (nikako materijalne, pohvalite javno one koji su se isticali i ohrabrite sve ostale), animirajte što veći broj dece koja će da vežbaju, a ako je vaše dete jedino prisutno, obavezno vi vežbajte sa njim.

Inače, utvrđeno je da deca leti brže uče, zato što više vremena provode sa roditeljima, koji im služe kao model za usvajanje novih veština.

1. Deca nose loptu tako što je drže stomakom, zatim leđima, jedno dete stomakom a drugo leđima...

2. Neka deca hodaju dižući kolena visoko u vazduh, noseći iznad glave loptu (koficu, pojas za plivanje) - sve do ulaska u vodu.

3. Dvoje dece nosi između sebe pojas za plivanje, i na vaš znak (pljesak rukama) istovremeno čučnu. Na sledeći znak ustanu i produže.

4. Na pesku ili šljunku iscrtajte štapom krugove, prečnika oko 20 centimetara. Neka deca hodaju po njima - staju jednom nogom u jedan krug, i tako do sledećeg suncobrana.

5. Deca se kreću kroz vodu (u plićaku) kao rakovi, četvoronoške (stopala su ispod guze, a ruke iza leđa).

6. Iscrtajte vodom po pesku liniju. Neka deca hodaju ukrštajući noge (da ne zgaze liniju).

7. Napravite stazu sa preprekama (neka peškir deca preskoče, ispod presavijenog dušeka neka se provuku, u čamac nek' uskoče).

8. Hodanje sa posudom od sladoleda na glavi, koja je napunjena vodom - od jednog do drugog suncobrana.

9. Ko će pre do frižidera sa sladoledom, ali čučeći...

10. Hodanje unazad, mališani su leđima okrenuti jedan drugom.

11. Postavite kofice, malo veće kamenje, ili nešto slično. Neka deca trče između njih u cik-cak.

12. Napravite brdašca od peska, na udaljenosti od nekoliko metara. Neka deca brzo trče od jednog do drugog, i nek' se zaustave ispred brdašca, u mestu, da ih ne poruše. 

13. U sledećoj vežbi, neka deca skakuću na jednoj nozi. Kada stignu do narednog brdašca, neka ga opkorače, a potom nastave skakutanje na drugoj nozi, do sledećeg brdašca.

14. Jedno dete vodom iz kofice iscrtava put sa što više krivina, a ostala deca hodaju po njemu (ili kotrljaju loptu po njemu).

15. Iz vode mališani izlaze kao mede, četvoronoške (oslanjajući se o ruke, i sa ispravljenim nogama).

16. Deca u stojećem položaju stopalima pokušavaju da usprave plastične flaše napunjene vodom ili peskom.

17. Ako ima puno dece, neka se podele u dve grupe. Jedna će da napravi mrežu (stoje u krug i drže se za ruke), a druga grupa predstavljaju ribice koje plivaju unutra, pokušavajući da izađu iz mreže, dok ih ribari love.

18. Jedno dete je patka i pliva u plićaku, ostala deca su lovci. Patka se spašava tako što zaroni kada lovac dopliva do nje.

19. U vodi do kolena, deca rone - pokušavajući da nađu školjku, najveći kamen, da odjednom izvade što više kamenčića...

20. U plićaku, deca hodaju četvoronoške, tako da im samo glava viri iz vode - do određenog cilja (tata ili mama stoje udaljeni na nekoliko metara).

21. Ko će pre da napuni koficu kamenčićima, hvatajući i ubacujući ih prstima stopala...

Ako vam deluje komplikovano da izvodite sve ovo sa decom, neka bar vežbaju kroz razne varijante hoda - brzo, sporo, sa visoko uzdignutim kolenima, unazad, na stranu, da skakuću na jednoj nozi, istovremeno na obe, u cik-cak... kako god vama ili njima padne na pamet. Sve varijante hoda mogu da se rade i u vodi, u plićaku, što će deci verovatno biti zanimljivije. A i efekat će biti veći, jer voda "pruža otpor", pa se tako jačaju mišići. U svakom slučaju, neka vežbanje bude uživanje i za vas, i za dete!

Snežana Milanović, visoki strukovni terapeut