Još
Ostalo

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Kijavica, kašalj, otežano disanje: Kako olakšati simptome alergije na polen?

Proleće je stiglo, a sa njim i alergije. Prepoznajte razliku u odnosu na prehladu i olakšajte sebi simptome alergije na polen.

 Izvor: Foto: Shutterstock 1084726727

I dok većina sa prolećem povezuje ugodne sunčane dane i cvetanje cveća i drveća, drugima upravo to buđenje prirode znači suzne oči, curenje nosa i kijanje. Znate li kako prepoznati alergiju i ublažiti njene simptome i uživati u toplom vremenu i boravku na otvorenom?

Ponekad je teško razlikovati simptome sezonske alergije od obične prehlade ili viroze. Suzne oči, curenje nosa i kijanje su tipični simptomi alergije, a često ih prati redak, suv i nadražajan kašalj, bistar i redak sekret iz nosa, crvenilo očnih kapaka. Kada se radi o alergiji, simptomi mogu potrajati nekoliko nedelja ili mjeseci, a po pravilu nije prisutan bol u mišićima ni temperatura.

Povezane vesti

Povezane vesti

Na prehladu upućuju simptomi poput povišene temperature i kašlja, međutim oni nestaju spontano nakon kraćeg vremena, za razliku od simptoma alergije koji traju znatno duže i najčešće se smiruju tek uz primenu odgovarajućih lekova. U slučaju sumnje na alergiju potrebno je javiti se lekaru i učiniti potrebnu alergološku obradu u mirnoj fazi bolesti, odnosno u fazi bez simptoma.

Alergija, uopšteno govoreći, jeste preosetljivost to jeste promenjena reakcija imuniteta organizma na inače neškodljive, normalne stvari iz okoline. Antitela u našem organizmu koja su odgovorna za nastanak alergijske reakcije pripadaju skupu imunoglobulina E (IgE).

U vreme proleća, zbog visoke koncentracije polena u vazduhu, usled cvetanja biljaka najače je izražena polenska groznica ili sezonski alergijski rinitis. Polenska groznica odnosi se na alergijsku bolest gornjih dišnih puteva i najčešći je oblik alergijske reakcije. Javlja se sezonski, vezano uz pojavljivanje određenih vrsta polena u vazduhu.

Određene alergene biljke su karakteristične za pojedina područja, a koncentracija polena u vazduhu zavisi od klime i vegetacije određenog područja.

Najbolji način prevencije simptoma jeste izbegavanje alergena ili bar smanjenje izloženosti određenim količinama polena. Poslednjih godina alergijske bolesti pokazuju trend porasta, a danas, nažalost, alergije i alergijske bolesti možemo nazvati bolestima modernog doba. Kako bi se pomoglo obolelim osobama u predviđanju pojave simptoma bolesti i pravovremenog liječenja i ublažavanja simptoma alergijepostoje polenski kalendari i alergijski semafori.

Polenski kalendar je obaveštenje o periodima cvetanje pojedinih biljaka na određenom području, dok je alergijski semafor dnevna prognoza o količini polenskih zrnaca u vazduhu. Kod niskih koncentracija samo će izrazito osjetljive osobe imati simptome, većina osetljivih osoba imaće simptome pri umerenoj, dok će pri visokim i vrlo visokim nivouima sve osobe osetljive na polen razviti simptome alergijske reakcije. Poznavanje i praćenje dinamike polenskih zrnaca jedna je od najvažnijih karika za sprečavanje pojave simptoma.

Određene zdrave navike takođe u velikoj meri mogu pomoći pri smanjenje neugodnih simptoma alergije. Evo što još možete učiniti kako biste sebi u što većoj meri olakšali ovo doba godine:

- Izbegavajte sirovo voće i povrće. Tako se osobama alergičnima na polen preporučuje obavezno da gule, pa čak i prokuvaju sirovo voće i povrće. Naime, polen sa alergenskih biljaka i stabala vrlo lako može doći na povrće i voće koje dozreva u isto vreme što može dovesti do alergijskih reakcija. Tako se jabuke povezuju sa cvatnjom breze, a paradajz sa polenom trava.

- Povećajte unos C vitamina. Vitamin C kao prirodni antihistaminik ublažava alergijske reakcije i jača imunitet. U svakodnevnu ishranu uvrstite citruse, papriku i brokoli.

- Povećajte unos omega-3 masnih kiselina. Omega-3 masne kiseline su zdrave masnoće i imaju vrlo povoljan učinak na zdravlje - smanjuju upalnu reakciju, jačaju imunoni sistem i pomažu kod alergija. Riba, morski plodovi, orašasti plodovi i semenke neka budu u vašoj svakodnevnoj ishrani.

- Povećajte unos probiotika. Probiotike možemo pronaći u jogurtu, kefiru i ostalim fermentisanim mlečnim proizvodima, a važni su jer ravnoteža dobrih bakterija u telu smanjuje alergijske reakcije.

- Ispirajte i održavajte higijenu nosa. Redovno ispiranje nosa i korištenje hipertoničnih rastvora čisti sve nečistoće, uklanja alergene iz nosa (nakupljeni polen), vlaži sluznicu i ublažava simptome alergije.

Pročitajte i...

Povezane vesti

Povezane vesti

Povezane vesti

Najnovije

Vesti

Porodica