Šok za svakog roditelja je kada ga dete udari. Osećaj ljutnje, tuge ili roditeljskog neuspeha vas parališe da odregaujete na pravi način. Kada se dese takve situacije, dve stvari su jako bitne: razumeti zašto se dete tako ponaša i reagovati na pravi način.

Istraživanja kažu da se radi o uobičajenom ponašanju male dece i ne znači da dete ne voli majku, niti da je ona podbacila u vaspitanju.

Američka akademija za pedijatriju kaže da malo ili predškolsko dete često udara zbog nedostatka samokontrole. Veruje se da tako malo dete nije dostiglo uzrast u kojoj može mirno izraziti ljutnju. Ostali razlozi mogu biti i sledeći:

  • Dete je steklo ideju da će udaranjem dobiti ono što želi.
  • Dete proživljava velike osećaje za koje nije dovoljno zrelo da ih razumije.
  • Ne zna drugi način da dobije ono što želi.
  • Eksperimentiše sa dominacijom.
  • Dete tog uzrasta obično još nema dovoljno empatije.

Kako roditelj treba reagovati?

Ako mame žele preseći ovo ponašanje na pravi način, prekoravanjem ili uzvraćanjem udarca to neće postići. Zapravo, dete tako može naučiti da svaki put kad mu netko uradi nešto što mu se ne sviđa, samo može vratiti istom merom.

Centar za roditeljstvo i edukaciju predlaže korištenje fraza poput:

"Vidim da proživljavaš vrlo jake osećaje."

"Vidim da osećaš potrebu da se snažno izraziš."

"Vidim da ti je jako stalo do ovoga."

Potrebno je započeti razgovor sa detetom o tome zašto je udarilo, kao i da mu se prizna to što oseća.

Kazna i disciplina

Disciplina i kazna nisu isto. Disciplina je način podučavanja i jačanja dobrog odnosa roditelj-dete. Vaša namera je poboljšati njegovo ponašanje. Takođe, je korisno ako se detetu daje pohvala za ono što ispravno čini. Iako ovo može zvučati kontraintuitivno, pohvala je daleko učinkovitija i ima pozitivniji učinak od kažnjavanja dece.

Kazna je negativna, ona nanosi neugodnu posledicu detetu kad uradi nešto što vi ne odobravate, a dete često neće razumeti šta je uradilo da je zaslužilo tu kaznu. Udruženje pedijatra ističe da do treće godine, a ponekad i kasnije, deca jednostavno ne razumiju koncept kazne. Postavljanje ograničenja mnogo je bolji pristup od kažnjavanja.

(Yumama)