Da deca sve manje pišu, najbolje pokazuje praksa u zemljama gde pisanje diktata, koje je neizostavno pratilo ranije generacije, polako postaje prošlost.

"U pojedinim državama u Americi u školama se ukida pisanje i upotreba pisanih slova, odnosno učitelj sam odlučuje da li će deca učiti pisana slova ili ne, da li će se ona koristiti ili ne," kaže doktor Ranko Rajović, jedan od osnivača organizacije Mensa Srbija i  član Svetskog Mensa komiteta za darovitu decu.

Prema rečima doktora, iza ovih promena u obrazovnom sistemu su tri glavna razloga.

"Prvi razlog je pretpostavka da će u budućnosti deca koristiti kompjutere i da zbog toga moraju da savladaju rad na tastaturi. Drugi razlog je taj što rukopis dece postaje manje čitak, a treći što deca sporije pišu," dodaje doktor Rajović.


Pogledajte i Psiholog Nataša Janković o polasku u prvi razred: O školi treba da se priča pozitivno, ali realno

Nečitak rukopis i sporije pisanje ukazuju da postoje određeni problemi u razvoju fine motorike.

"Razvoj kore velikog mozga zavisi od broja impulsa koji će primiti, a jedna od njenih regija je zadužena za pisanje. Zbog toga je nemogućnost pisanja prvi znak slabije stimulacije ovog dela mozga," objašnjava.

Pogledajte i Saveti logopeda: 6 vežbi za lakše savladavanje pisanja

Koliko je pisanje važno, pokazuje činjenica da je svaki pokret prilikom ove aktivnosti značajna stimulacija i da zahteva koordinaciju velikog broja mišića. U te sitne i bitne pokrete spada pisanje kose leve i kose desne crte, zaobljene leve i desne crte i mnogi drugi.

Da bi deca razvila kompleksne pokrete prstiju, moraju da pišu i pre polaska u školu. Roditelji su tu ključni.

Pogledajte i Stručnjaci savetuju: Roditelji, ne upisujte decu ranije u školu

"Moraju da aktivno učestvuju u igrama i da pomažu razvoj fine motorike. Više nego ranije kada nije bilo ovakvih problema jer su se deca igrala klikerima, sakupljala sličice, šumske plodove, čak i krunila kukuruz. O ovoj vrsti problema se nije ni razmišljalo," ističe jedan od tvoraca sistema učenja NTC (Nikola Tesla centar).

Danas mora da se misli o tome, jer deca ne samo da manje stimulišu centre za prste nego i druge velike centre. Problemi nisu mali, a rešenja su nadohvat ruke.

"Ti centri se aktiviraju trčanjem, skakanjem, preskakanjem, vrtenjem. Deca koja se slabije kreću manje aktiviraju neke važne regije velikog mozga. I tu postoji mogućnost da dođe do kognitivnih ispada" kaže Ranko Rajović.

Izvor: Blic Žena

*Najnovije vesti, rezultate medicinskih istraživanja i savete stručnjaka na temu roditeljstva, zdravlja i lepote možete pratiti na našoj Fejsbuk stranici -YuMama.