Ako i vi ovog septembra svog prvaka šaljete u školu, sigurno ste fokusirani da ga opremite sa potrebnim priborom, ali ne možete ni da ne razmišljate šta je to što treba da zna i da li vaše dete zna dovoljno stvari u odnosu na drugu decu. Roditelji se često pitaju i da li će njihovo dete moći da izdrži mirno 45 minuta na stolici i da li je već trebalo da nauči da čita. Možda zvuči pomalo apsurdno, ali zaista je važnije da u školu dođe sa određenom samostalnošću nego sa znanjem brojeva, saglasni su stručnjaci.
Evo šta vaše dete treba da zna pre polaska u školu:
Brojke i slova
Dete ne mora da zna da piše pre nego što krene u školu, ali je potrebno da zna kako da pravilno drži olovku, da zna da uradi vežbe poput precrtavanja figura ili praćenja smernica za crtanje linija. Dete treba da ima svest o pravcu pisanja na papiru, da zna da povuče liniju odozgo nadole ili sleva nadesno. Kada je reč o brojevima, mališani bi trebalo da znaju da broje do 20, unapred i unazad, da piše brojeve u nizu, kao i da sabiraju i oduzimaju do 10. Potrebno je da umeju da prepoznaju simbol broja, kao i da povežu količinu da određenim brojem, odnosno da povežu količinu sa odgovarajućim brojem. Takođe bi trebalo da znaju da reprodukuju do šest brojeva u nizu unapred i do četiri unazad.
Kraće pesmice
Rečnik predškolaca se sastoji od oko 2.500 do 3.000 reči. Rečenica u proseku ima od pet do šest reči i većinom se koriste složene rečenice. Takođe, dete može da zapamti kraće pesmice i da ih kasnije reprodukuje. Dete bi trebalo da zna da vrši analizu reči koje se sastoje od 4-5 slova, da zna od kojih slova se reč sastoji, koje je prvo slovo, koje je poslednje, kada mu se izolovano kažu glasovi koji čine reč.
Bilo bi poželjno da zna koje reči se rimuju jedna sa drugom, kao i da poznaje suprotnosti (recimo, šta je suprotno od reči "crn" ili "veliki"). Ukoliko mališan ne izgovara pravilno sve glasove, treba potražiti pomoć logopeda.
Prostor/vreme
Svaki prvak bi trebalo da je već ovladao vremenima, da zna da imenuje godišnja doba i da ume da objasni razliku između njih, da nabroji mesece u godini (ne nužno), da zna koji je dan u nedelji pre ili koji je dan posle. Korisno je da zna i adresu stanovanja i broj telefona roditelja, kao i da pročita i napiše svoje ime.
Briga za sebe
Dok je u vrtiću ili kod kuće, dete obično može da traži pomoć kod odlaska u toalet, dok će u školi ovo morati da obavlja samo. Svako dete bi pre polaska u školu trebalo da zna da da se obriše nakon velike nužde, opere ruke posle korišćenja WC-a, pravilno se obuče (recimo pri promenama temperature, da zna kada treba da skine džemper, a kada da ga obuče), izduva nos i pokrije usta i nos kada kije ili kašlje.
Briga za lične stvari
Mališani treba da budu u mogućnosti da brinu za svoje stvari, ali i stvari druge dece. To znači da znaju šta se baca u kantu, gde drže užinu, da stave poklopce na flomastere i olovke, drže knjige i sveske urednim i na svom mestu i da uvek znaju gde se nalazi školska torba.
Fina motorika
Dete ovog uzrasta bi trebalo da koristi pribor za jelo, uključujući i nož, kao i makaze za decu. Takođe, trebalo bi da zna da veže pertle i zakopča dugme, ali i oljušti bananu ili otvori jogurt, a da pritom ne poprska sve oko sebe.
Društvene veštine
Da bi se bolje snašlo u školi i osetilo delom grupe (razreda) prvak bi trebalo da zna kako da komunicira sa drugom decom, da deli, pomaže, bori se za sebe, oprašta, ali i kako da razgovara sa odraslima. Treba da razume pravila, odnosno šta je to prihvatljivo ponašanje u školi.
(Yumama)