„Po pravilu, sa godinu dana dete treba da izgovori od 10 do 15 reči, sa godinu i po dana 50-75 reči. U tom trenutku roditelji primećuju razliku. Prema brojnim istraživanjima, broj reči za devojčice u ovom uzrastu iznosi 60–70 reči, dok je za dečake 30–40 reči. Ali ako ih je još manje, to je razlog za zabrinutost.
Desnu i levu hemisferu mozga povezuje corpus callosum (kolekcija nervnih vlakana). Dakle, kod dečaka je prilično tanak, tako da je veza između njih slaba. Dečaci imaju poteškoća u sastavljanju informacija sa različitih hemisfera. Kod devojčica je, naprotiv, ovo žuljevito telo deblje, pa je provođenje impulsa i veza između dve polovine bolja.
Dečaci imaju bolje razvijene frontalne delove mozga, koji su odgovorni za planiranje akcije, ponašanje i emocionalnu nabijenost akcija.
Teško im je da obavljaju monoton posao, tako da ne treba da opterećujete dete složenim monotonim aktivnostima, bolje ih je podeliti na male delove i učiniti ih uzbudljivijim. Devojčicama je lakše da rade nekoliko stvari odjednom;
Glavni govorni centar, koji se nalazi u levoj hemisferi, brže sazreva kod devojčica.
Devojčice imaju razvijeniju sposobnost artikulacije i imitacije bolje kopiraju svoje roditelje i svoj stil govora.
Devojčicama je lakše da razumeju emocionalni govor sa različitim intonacijama u glasu, govor ispunjen pridevima. Što se tiče dečaka, njima su potrebni jednostavna uputstva sa jasnim sadržajem. Ideju treba izneti kratko i jasno, bez nepotrebnih informacija. Mi, roditelji, često nastojimo da veoma detaljno objasnimo šta treba, a šta ne.
Deca različito doživljavaju informacije. Dečaci moraju da shvate zašto treba nešto da urade. Važno je da im primerom pokažete šta da rade, a šta ne. Devojčicama je dovoljno da se jednom kaže šta se od njih traži.
- Mozak dečaka je više fokusiran na prostorne odnose, a njihovo razmišljanje je nestandardno.
- Pokazuju visoke rezultate u testovima brzine i tačnosti - mozak im omogućava da brzo završe zadatke.
- U razgovoru pokušavaju da prenesu poentu.
Kod devojčica preovladava verbalna inteligencija – sposobnost da slova spoje u reči, a reči u rečenice, njihovo razmišljanje je istog tipa. Trenutak kontakta im nije važan kao tema razgovora, stoga su uspešne u aktivnostima vezanim za komunikacije.
Faktori koji mogu usporiti razvoj govora, bez obzira na pol
- Visoko rizične trudnoće i porođaj sa komplikacijama, kao što su hipoksija, anemija, infekcije utiču na formiranje mozga deteta. Što je plod manji, posledice su veće.
- Detetu je potrebno aktivno učešće roditelja u njegovom životu. Razgovor, emocionalno potvrđivanje, kompetentno pričanje razvijaju govor.
- Neprijatna situacija u porodici, u kojoj se dete povlači u sebe. Beskrajni sukobi, despotizam i zabrane samoizražavanja koče razvoj deteta.
- Po pravilu, deci iz ugroženih porodica, gde nisu dobili odgovarajuću negu i pažnju, teško je da sustignu vršnjake koji su odrasli u prijatnim uslovima.
- Preterana zaštita i ugađanje dečjim hirovima. Ako dete vidi da njegovi roditelji rade apsolutno sve što želi, čim zatrepće ili upre prstom, onda potreba da verbalno izrazi zahtev bledi.
- Deca često idu istim razvojnim putem kao mama i tata. Dakle, odrasli, ako ne znate, pitajte svoje mame u koje vreme ste počeli da pričate.
- Tokom dužeg boravka u bolnici, svi organi deteta su maksimalno podešeni na preživljavanje i održavanje adekvatnog života, ali ne i na razvoj govora.
BONUS VIDEO