DETE MEŠA GLASOVE I ZVUČI PRESLATKO: Bolje je da to ispravi pre škole da ne bi imalo veće poteškoće

Mališani ukoliko ne isprave na vreme ovu manu, mogu razviti i mnogo ozbiljnije poremećaje govora.

Shutterstock

Da li ste primetili da neka deca mogu da pravilno izgovore jedan glas kada je izolovan, ali nisu sigurni gde tačno treba da koriste taj glas u konstrukciji reči? Na primer, iako mogu pravilno da izgovore glas Š kada je izolovan, umesto da kažu „šok“, oni će reći „sok“.

Kako prenosi Stetoskop - možda ste do sada mislili da je reč o poremećaju artikulacije, odnosno o nepravilnom izgovoru glasa, ali zapravo je reč o drugoj vrsti patologije u verbalnoj komunikaciji koja se naziva fonološki poremećaj.

Šta su fonološki poremećaji?

Fonološki poremećaji su poremećaji motoričke produkcije glasova i jezičke reprezentacije slike glasova, odnosno poteškoće u auditivnoj percepciji, auditivnoj diskriminaciji, mentalnom predstavljanju glasova i verbalnom pamćenju, koji zajedno utiču na artikulaciju glasova.

Takođe, udruženo se mogu javiti poteškoće prilikom usvajanja čitanja i pisanja.

Drugim rečima, rekli bismo da su fonološki poremećaji patološka pojava koja utiče na pravilno percipiranje glasova iz okoline, pravilno prepoznavanje glasa koji se čuje iz okoline, sliku koju imamo o određenom glasu, verbalno pamćenje itd. Ovi poremećaji dovode i do pojave drugih stanja, kao što su poremećaji artikulacije, teškoće u čitanju, teškoće u pisanju, kao i brojnih drugih stanja.

Šta je fonološka sposobnost?

Fonološka sposobnost je organizovan sistem glasova u ljudskom jeziku koji omogućava formiranje i razumevanje jezičkog značenja. Fonološka svest, fonološko pamćenje i brzo imenovanje su aspekti fonološke sposobnosti kojima dete mora da savlada u ranom uzrastu kako ne bi došlo do pojave fonoloških poremećaja, teškoća u čitanju i pisanju...

Dete u ranom uzrastu razvija fonološku sposobnost koja mu omogućava da prepozna, razlikuje i usvaja glasove iz okoline. Kod deteta se razvija sposobnost uočavanja izraženih razlika u rečima i rimi. Oko četvrte godine života, razvija se svest da su reči sastavljene od slogova, dok od pete godine dete već može da proizvede rimu i da razlikuje nekoliko prvih glasova reči. Nešto kasnije, u šestoj godini razvija se sposobnost da se reč razloži na sastavne glasove i slogove, kao i obrnuto - da se reč sastavi od njenih podeljenih sastavnih glasova i slogova (analiza i sinteza), sposobnost brzog imenovanja, dopunjavanja reč glasovima koji mu nedostaju, rastavljanje rečenice na njene manje sastavne delove i slično. Svako odstupanje od ovog razvoja dovodi do poremećaja fonološke sposobnosti i pojave fonoloških poremećaja.

Etiologija

Veliki broj naučnih istraživanja ukazuje na činjenicu da uzrok pojave fonoloških poremećaja leži u naslednim faktorima, genetskim poremećajima, oštećenjima sluha, neuroloških poremećaja, zaostajanja u razvoju i slično, ali još uvek nema tačno potvrđenog uzroka za pojavu ovih poremećaja, zbog toga uzrok njihovog nastanka najčešće ostaje idiopatski - nepoznat. Fonološki poremećaji se često primećuju kod dece sa dislalijom, razvojnom disfazijom, poremećajima autističnog spektra, dece sa oštećenjem sluha, intelektualnim smetnjama, disleksijom i disgrafijom, mucanjem i drugo.

Kako se manifestuju fonološki poremećaji?

Fonološki poremećaji se manifestuju tako što:

  • dete ne percipira i ne prepoznaje neke glasove koje čuje,
  • postoji poteškoća u izgovoru glasova,
  • glas se pravilno izgovara samo kad je izlovan,
  • dete ne pronalazi rimu,
  • dete se ne služi brzim imenovanje,
  • govor nije potpuno razumljiv,
  • postoje poteškoće prilikom čitanja i pisanja...

Razlike između artikulacijskih i fonoloških poremećaja

Iako se artikulacijski i fonološki poremećaji često javljaju zajedno, fonološki poremećaji često ostaju neprimećeni, dok se fokus stavlja samo na nepravilan, odnosno oštećen izgovor glasa, pa se onda smatra da je reč samo o poremećaju artikulacije, odnosno dislaliji. Iz tog razloga je od velikog značaja napraviti razliku, odnosno uraditi diferencijalnu dijagnostiku između fonoloških i artikulaciјskih poremećaja, od čega u velikoj meri zavisi tretman i prognoza pacijenta.

Fonološki poremećaji

  • pravilan izgovor određenog glasa kada je izolovan, odnosno izgovoren odvojeno, ali pojava teškoća u pronalaženju mesta u reči,
  • nepredvidive i uvek različito ispoljene govorne greške,
  • nepravilno dodavanje i oduzimanje glasova i slogova u reči, izostavljanje pravilnog rasporeda elemenata u strukturi reči, oštećеnje
  • sposobnosti rimovanja i oštećеnje sposobnosti brzog imenovanja
  • pojava poremećaja i u drugim aspektima jezika.

Artikulacijski poremećaji

  • pogrešan izgovor glasa svuda u reči,
  • iste, odnosno stalne greške u govoru,
  • nepravilna artikulacija samo određenog glasa u vidu supstitucije (zamene), distorzije (izobličenja) ili omisije (izostavljanja),
  • nema pojave poremećaja u drugim aspektima jezika.

Dijagnostika

Dijagnostiku fonoloških poremećaja kod dece sprovodi logopedprimenom posebnih testova i dijagnostičkih metoda. Jedan od najnovijih testova za procenu fonološke sposobnosti na makedonskom jeziku je "Test za procenu fonoloških sposobnosti” objavljen u knjizi “Tretman artikulacijskihi fonoloških poremećaja” (Bogdanovski, 2022).

Tretman takođe izvodi logoped, a sastoji se od:

  • logopedskih vežbi,
  • logopedskih tehnika,
  • logopedskih metoda,
  • logopedskih instrumenata/aparata.

U procesu dijagnostike i tretmana može biti uključeno i drugo medicinsko osoblje kao što su otorinolaringolog, audiolog, psihijatar, pedijatar i drugo medicinsko osoblje, posebno kada je potreban multidisciplinarni pristup. Izuzetno je važno da dijagnostika i tretman budu dubinski i stručno obavljeni.

Logoped Bojan Bogdanovski roditeljima skreće pažnju na to da su fonološki poremećaji najčešći poremećaji u verbalnoj komunikaciji. Savetuje ih da blagovremeno potraže pomoć i da ne čekaju jasno uočavanje simptoma, već na prve sumnje dete treba odvesti kod logopeda.

(Yumama/Stetoskop)

BONUS VIDEO

This browser does not support the video element.

Mama objavila snimak - razlika između deteta koje ima i nema ADHD  TikTok/sueomanii