U početku razvoja crtanja, deca treba da probaju sve što piše. Kada su u uzrastu od tri godine, onda treba najčešće obezbediti grafitnu olovku, gumicu i  set običnih drvenih bojica.

Evo još nekih praktičnih sugestija:

1. Kada dete savlada krug, zamolimo ga da nam nacrta prvo veliki krug, zatim mali, i na kraju srednji. Kada nauči da crta kuću, čoveka, ili bilo koji drugi predmet, ono će naučiti da nacrta veliko, srednje i malo. U isto vreme to su i gramatičke kategorije. Deca vrlo brzo nauče da nacrtaju sopstvenu porodicu. Članove porodične grupe crta u različitim veličinama.

2. Kada sednete i počnete vi da radite, veći efekat ćete postići ako detetu kažete: „Probaj da radiš isto što i ja", nego „Radi kako ti kažem!"

3. Detetu koje crta ljudsku figuru, potrebno je nekad diktirati delove tela koji su na redu za crtanje. Diktiranje treba sprovoditi onoliko brzo koliko dete brzo crta. Ponekad je potrebno i usporiti i sačekati.

4. Crtajte i vi sami na hartiji razne linije, mustre, krugove i čoveka. Stimulišite dete da ono pokuša slično da izvede. Povremeno mu kažite da vi ne znate, pa ga molite da vam ono pokaže.

5. Ponekad uzmite indigo i precrtavajte obične životinje i druge predmete. Zatim ponudite detetu da prelazi grafitnom olovkom po rubu otiska indiga.

6. Desi se da dete nezadovoljno ižvrlja, pa čak i pocepa hartiju, što može biti praćeno i plačem. Tada ga utešite tako što ćete preći na gradnju kockicama ili ćete rešavati neku slagalicu. Kada se vratite na crtanje, ponovite ceo postupak od prošlog puta, ali vi sami, a dete neka gleda. Kasnije ga korak po korak stimulišite da pokuša ono samo.

7. Ukoliko raspoloženo dete ižvrlja vašu hartiju ili hartiju na kojoj je ono samo nešto pokušalo da oblikuje, pohvalite to i tražite odgovor na pitanje, šta je ono želelo da vam predstavi. Uz malu pomoć, stimulišite ga da ono oblikuje neki detalj koji će ličiti na prvobitno zamišljeno.

8. Ukoliko dete dugo vremena ponavlja iste predmete koje crta, stimulišite ga da dodaje neke elemente. Pitajte ga da to vi uradite ako je njemu teško. Dete ponavlja crtanje istih predmeta jer utvrđuje, ili obrađuje sopstvenu mentalnu sliku, na isti način kao što traži da više puta odgleda određeni crtani film.

Dr Neda Subota