Svi tokom odrastanja imaju omiljenu plišanu igračku od koje se ne odvajaju rado. Deci često ne smeta ni kada ta igračka postane stara ili se isprlja. Ona je njihov prijatelj i tešitelj.

Igračke su veoma važan deo odrastanja, a o tome zašto deca baš nju biraju za omiljenu i kako one mogu da utiču na razvoj dece, govori psihološkinja Irena Šestak.

"Igra je neizostavni deo detinjstva, a igračke kojima se deca igraju imaju brojne funkcije: od razvoja motorike, čula, opažanja, razvoja socijalnih veština, razvoja mašte, empatije, improvizacije, inteligencije, konstruktivnosti. Međutim, ako se upotrebe na pogrešan način, takođe mogu uticati na razvoj agresivnosti, destruktivnosti i dominacije", kaže psihološkinja Šestak.

Posebna veza deteta i plišanih igračaka

I dok je vrlo važno da se dete igra i didaktičkim igračkama, posebno mesto u životima dece ipak zauzimaju one plišane. To su igračke kojima dete ne može da se povredi pa se često veže za njih.

Često se može videti kako mala deca razgovaraju sa igračkama, ponekad i govore u njihovo ime. Pomažu im da se osećaju sigurnijima. Plišana igračka za dete ima simboličko značenje i treba poštovati odnos koji je izgradilo sa njom, ne pokušavajući da je pritom zamenite 'lepšim' ili ' boljim' predmetom, ističe Irena Šestak.

Učenje uz pomoć medvedića

Osim što imaju simboličko značenje, plišane igračke i roditeljima mogu biti svojevrsna pomoć u vaspitanju. Zapravo, upravo se uz pomoć detetove najdraže plišane igračke razvijaju jezičke i socijalne veštine. Na primer, kada dete u igri razgovara sa medvedićem ili drugom plišanom igračkom, nesvesno utiče na razvoj svojih jezičnih veština. Komunicira sa igračkom, govori i u njeno ime, vodi dijalog i pritom sluša vlastiti glas.

Plišana igračka može poslužiti i kao model učenja socijalnih veština i obaveza.

Plišana igračka će se pre ili kasnije uprljati. Naravno, tada je treba oprati, a tu situaciju možete iskoristiti naglašavajući važnost lične higijene. Detetu možete reći: "Vidiš, i medi je potrebno kupanje kako bi bio lepši i zdrav, baš kao i ti", kaže Šestak.

Jednako tako plišana igračka može pomoći i prilikom hranjenja pa je preporučljivo "postaviti" je za sto pa joj pripremiti tanjir i pribor kako bi dete, posebno ako odbija hranu, lakše prihvatilo one namirnice koje mu baš nisu omiljene, ali su potrebne za njegov zdravi razvoj.

Prelazni objekat

Vrlo često deca svoju igračku nose svuda sa sobom, a psihološkinja Šestak naglašava kako mu to deci nikako ne treba braniti, posebno ne prilikom odlaska u vrtić. Zapravo, plišana igračka predstavlja korak u samostalnost deteta.

Plišane igračke često su od presudne važnosti prilikom odvajanja od roditelja, bilo da je reč o odlasku u vrtić ili samo na čuvanje kod nekog člana porodice. Predstavljaju nekog bliskog, nekog sa kime je dete povezano na sasvim poseban način. Nikako im ne treba braniti da ih nose sa sobom. Zapravo, kada uz sebe imaju svoju igračku, biće im mnogo lakše. Naime, igračka je tzv. prelazni objekat, sa njom se dete povezuje na poseban način, pruža mu utjehu i neku vrstu sigurnosti, zaključuje psihološkinja Irena Šestak.