Činjenica je da se mnoga deca na letovanju žale na dosadu. Zapravo, tek kada su van svog uobičajenog ritma, a posebno kada su izmeštena iz svoje sredine, pa odjednom više nemaju ni drugare,  ni pristup Internetu i ostalom čime su popunjavala svoje slobodno vreme - dolazi do izražaja koliko umeju (ili možda ne umeju) da se zabave samostalno.

Detetov problem

Detetova dosada nikada ne sme biti vaš problem.  

Kao što to nije slučaj ni tokom ostatka kalendarske godine, nije vaša obaveza da zabavljate svoje dete ni tokom letovanja

Ukoliko "nasednete" i svaki put se potrudite da zabavite dete - nema razloga da uopšte nauči da se zabavi samo.

Konstruktivan predlog

Ukoliko planirate neko putovanje, pre polaska porazgovarajte sa detetom šta na letovanju može da očekuje. Odnosno, ako vi zamišljate da ćete uglavnom biti na plaži i čitati knjigu, to vašem detetu tako i recite. Dogovorite se unapred na koji način ono može da osmisli svoje vreme.

Eksperiment

Razmislite da li je letovanje, odnosno dečji raspust možda baš od onih retkih prilika kada ćete svom detetu ponuditi neki drugi sadržaj nego što je TV ili kompjuter. Eksperiment bi se sastojao u tome da se unapred dogovorite sa detetom da na letovanju nećete gledati televiziju, niti koristiti kompjuter. Uostalom, ako ste posetili neko novo mesto, dotadašnji "oblici" provođenja slobodnog vremena više su način da se vreme "izgubi", nego konstruktivno iskoristi. PageBreak

Igračke, knjige, društvene igre

Mnogo igračaka odvlači pažnju. U slučaju da ostavite samo nekoliko igračaka, onih najomiljenijih, dete će biti inspirisano ne samo da se igra baš njima, već i da stalno izmišlja nove igre sa istim igračkama. Takođe, ako vaše dete ume da čita, ili ide u školu, verovatno je prezasićeno "intelektualnim" aktivnostima. Naučite ga da knjige nisu samo obavezna školska lektira (jer to odmah stvara otpor), već i način da zadovolji neko svoje interesovanje, sazna još više o svom hobiju ili sportu...

Plan aktivnostiUkoliko putujete, napravite "plan avanture" (šta ćete kog dana raditi, kuda sve ići, šta obići). Ovaj plan vaših zajedničkih aktivnosti pravite zajedno sa detetom. Knjige i osmišljene igre za unutra - važne su za slučaj lošeg vremena, bolesti, ili drugih nepredviđenih okolnosti. Unesite radost u ono što radite. Pisanje razglednica prijateljima, sa obaveznim detetovim učešćem, makar u pozdravu, kao i svako istraživanje novog mesta u kome se nalazite - doneće vam obostranu radost. Ako danas upoznajete jednu ulicu ili park, jednu plažu ili letnji planinarski kamp, a sutra imate plan za nešto drugo, sigurno je da vam ne može biti dosadno (na primer, vožnja biciklom, planinarenje, odlazak u bioskop...).

Društvene igre, kao što su "Čoveče, ne ljuti se", igre memorije, "Monopol", "Cluedo", "Jamb", karte... takođe mogu biti dobra zabava. Njihova najveća prednost je što uključuju sve članove porodice. To je prilika da provodite zajedničko kvalitetno vreme, a istovremeno podstičete kod deteta različite veštine i sposobnosti.

Priuštite što više detetu konstruktivne i kreativne zabave. Ove aktivnosti se i inače preporučuju, i to od onog trenutka kada dete uspe da drži olovku u ruci, pa sve do puberteta. Crtanje, bojenje, kao i rad sa glinom ili plastelinom - razvija koncentraciju, koordinaciju ruku, osećaj za formu, slaganje boja…

Raspust je detetov odmor

To, pre svega, znači da vi popustite sa pritiskom oko škole. Ne insistirajte na čitanju školske lektire, niti na vežbanju matematike unapred. Dozvolite detetu da predahne, i dajte mu šansu da se "izluduje". Pustite ga da skače, jurca, trči, ciči, odnosno da priča, ponaša se i misli kao dete. Ono to i jeste, samo što ste  zbog njegove škole i vaše prezauzetosti na poslu - to zaboravili i vi i ono.

Zajedničko vreme

Konačno, kada dete insistira na vašem društvu, zadovoljite tu njegovu potrebu. Ono želi ne samo da se igra sa vama, već i da provede vreme sa vama. Letovanje, raspust, zajednički provod... idealno je vreme za to. Uživajte, jer vreme kada dete traži isključivo vas a ne svoje vršnjake, neće dugo trajati.

Ako ste detetu pre puta predočili šta ga u mestu vašeg odmora očekuje, predložili mu šta da ponese od igračaka, knjiga i društvenih igara, osmislili vaše zajedničke aktivnosti... a ono se i dalje žali na dosadu - ignorišite njegovu žalbu.

Jelena Holcer, pedagog