Krajem svake školske godine, izbor buduće škole i zanimanja je glavna tema u porodicama onih koji završavaju osnovnu i srednju školu. Tih dana je sve u znaku ove značajne prekretnice u životu mlade osobe, kao i porodice koja bi trebalo da bude njena najveća podrška i oslonac. 

Kako pomoći detetu da napravi pravi izbor? Evo nekoliko saveta:

  • Odvojite dovoljno vremena i razgovarajte otvoreno sa svojim detetom. Pokažite spremnost da čujete osećanja, potrebe i želje vašeg deteta, dileme, pitanja, i brige koje su u vezi se izborom zanimanja i buduće škole
  • Pitajte svoje dete šta vi možete da učinite kao doprinos tome da samostalno, zrelo i kompetentno izabere svoju buduće zanimanje. Dajte sve od sebe da mu i pružite to što od vas traži i očekuje
  • Podstaknite razgovor kako biste se zajedno podsetili vašeg školovanja, čime ste se vi bavili u slobodno vreme, da li vas je zanimao sport, umetnost, strani jezici... Pomozite i da ono sagleda svoja interesovanja na taj način
  • Kada je otvoreno da čuje savet i vaše mišljenje, tad ga posavetujte u formi: “Možda možeš da razmisliš o tome da”; “Kako ti se svidja ideja da…”; “Čini mi da bi bilo zgodno da sagledaš i …“ Važno je da savetovanje i iznošenje sopstvenog iskustva ne bude i nametanje sopstvenog mišljenja. Razgovor  je prilikada da otvorite prostor za zajedničko sagledavanje mogućnosti, naročito onih koje odgovaraju na potrebe deteta
  • Podsetite se vremena kada ste vi bili na raskrsnici izbora srednje škole, fakulteta i zanimanja. Kako vam je bilo, kako ste se osećali, o čemu ste razmišljali, od koga ste tražili savete, šta vam je bilo potrebno, kako ste vi odlučili o svojim izborima.. To što je vama bilo potrebno tada, pružite i svom detetu. Važno je da svoje strahove, dileme, kao i izvore pomoći iz tog doba podelite sa svojim detetom
kako-pomoci-detetu-u-izboru-zanimanja
  • Ohrabrite vaše dete (ako se još uvek dvoumi) da:

-više istraži i upozna sebe, svoja interesovanja, sposobnosti, talente, potrebe, želje i da napravi vezu sa budućim zanimanjem;

-se informiše na različite načine i iz više izvora o zanimanjima i karijeri;

-istraži i upozna obrazovne profile i mogućnosti školovanja koje srednje škole i fakulteti nude, da prouči aspekte školovanja (predmete, mesto gde se škola i fakultet nalaze, uslove, okruženje, pogodnosti i prednosti kao i nedostatke, praksu koju je moguće ostvariti,  život  i rad škole i fakulteta, vannastavne aktivnosti, mogućnosti zapošljavanja, nastavak školovanja i prohodnost na fakultete i dalja usavršavanja);

-upozna kroz razgovor sa predstavnicima/cama zanimanja detalje i sliku o obavljanju posla u tom zanimanju i dajte ideje za posetu preduzeću i isprobavanje zanimanja (napravite kontakt sa timom za profesionalnu orijentaciju u osnovnoj školi ili Kancelarijom za mlade u kojoj je vaše dete ili samoinicijativno pozovite rođake i prijatelje i dogovorite da vaše dete poseti preduzeće gde oni rade), a zatim porazgovarajte o novim saznanjima i iskustvima vašeg deteta i vezi sa izborom buduće škole i zanimanja;

-sagledajte i analizirajte sve elemente prethodnih koraka i podržite vaše dete da samostalno donese odluku o izboru, jer će ono što vaše dete samostalno bira, biti upravo odgovornost za njegov uspeh budućem profesionalnom životu. 

  • Uputite vaše dete da koristi savetodavne individualne razgovore sa predmetnim nastavnicima, stručnim saradnicima u školi, u Nacionalnoj službi za zapošljavanje koja pruža i usluge testiranja (www.nsz.gov.rs). Možete zajedno sa detetom razmotriti Portfolio profesionalne orijentacije koji su osnovci kreirali i Vodič za izbor zanimanja.
  • Setite se da ste upravo vi najveća podrška i oslonac svom detetu, najbolji savetodavac i da će vaše dete samo uz vašu podršku ostvariti svoje profesionalne vizije!

I, na kraju, podsetite se da je profesija nešto što se razvija i za šta se uči celog života, i da odluka koja sledi ne mora da znači put bez povratka do kraja života. Srećno vam bilo na putu najboljeg samostalnog, životno važnog izbora srednje škole i zanimanja!

Marina Ostojić i Valerija Živković, Centar Inventiva