Deca danas vreme uglavnom provode ispred TV-a ili kompjuterskog ekrana, sa mnogo manje fizičke aktivnosti nego što je preporučljivo. Vešta su u razumevanju tehnoloških dostignuća, ali se teško snalaze u socijalnim odnosima sa vršnjacima. Ona žive u drugačijem svetu nego njihovi roditelji. Zato o tom svetu, koji je njihov sastavni deo, znaju više od roditelja. Sa druge strane - neke obične, male, svakodnevne stvari, današnja deca ne znaju.

Istraživanje jedne Internet kompanije, koje je uključilo 2.200 majki dece uzrasta od dve do pet godina, i to iz SAD-a, Kanade, Japana, Australije, Novog Zelanda i pojedinih evropskih zemalja, pružilo nam je zanimljive ali, istovremeno, pomalo zabrinjavajuće rezultate.

Čak 19 odsto ispitane dece zna kako se koriste aplikacije na smart telefonima, dok samo 9 odsto zna da veže pertle

Naime, testirana deca se bolje snalaze sa kompjuterskim igricama i upravljanju smart telefonima nego što uspevaju da samostalno vežu pertle ili objasne na logičan, i svom uzrastu primeren način, neke pojave iz svog okruženja.

Tako, čak 19 odsto ispitane dece zna kako se koriste aplikacije na smart telefonima, dok samo 9 odsto zna da veže pertle. Takođe, skoro 60 odsto i dečaka i devojčica zna da igra igre na računaru, ili obavi poziv mobilnim telefonom. Njih 25 odsto ume da otvori veb stranicu. Sa druge strane, samo njih 20 odsto ume da pliva. 


Rezultati ovog istraživanja su pokrenuli lavinu pitanja: da li su nove generacije dece žrtve opšteg napretka? Da li je uticaj okruženja i standarda ipak odlučujući za formiranje ličnosti? Mogu li roditelji da prate svoju decu u njihovom ubrzanom razvoju?

Izmenjena uloga roditelja

Izvesno je da je razvojem tehnologije uloga roditelja znatno izmenjena.

Igraloptom,vožnjabiciklom,male,svakodnevneveštine,upravouodgovarajućemuzrastuinaprimerennačin-nećemoćidasenadoknadekasnije

Ono što je roditeljima još uvek teško zamislivo, sa čime moraju da se upoznaju i uče, a što svakako nije bio deo njihovog odrastanja, sada predstavlja sastavni deo detinjstva njihove dece.

Ipak, od ogromne je važnosti podsetiti roditelje da, bez obzira na sva tehnološka čuda koja nas okružuju - deca su još uvek deca! Odnosno, dok uz igrice, mobilne telefone i kompjutere odrastaju, i tako stiču određene veštine, još uvek nisu naučila da vezuju pertle, voze bicikl, "gledaju na sat", plivaju…

Konačno, veštini upravljanja smart telefonima, kompjuterom i drugim "čudima" tehnologije, verovatno svoje dete nećete morati ni učiti. Ono će ih usvajati spontano, kao sastavni deo svog odrastanja. Sa druge strane, sva će ga ta "čuda tehnike" čekati i kada odraste. Međutim, igra loptom, vožnja biciklom, male, svakodnevne veštine, upravo u odgovarajućem uzrastu i na primeren način - neće moći da se nadoknade kasnije. Vaše učešće u tome je od neprocenjivog značaja, na veliku korist i zadovoljstvo i vas i vašeg deteta. PageBreak


Neophodne stvari

Za sve male veštine koje vaše dete treba da usvoji, neophodno je:


•    Strpljenje. Često ćete se osećati kao da je vaše strpljenje na ispitu dok čekate da vaše dete veže pertle, ili se konačno oseti dovoljno sigurno da bez vaše pomoći vozi bicikl. Setite se da dete ne oteže namerno, jer je i njemu važno da se oseti velikim, da nešto učini samostalno.


•    "Ulovite" trenutak kada je vaše dete spremno da usvoji novu aktivnost. Individualne razlike su velike. Zato vi uvek gledajte šta je vaše dete spremno da učini u ovom trenutku svog razvoja, a ponudite mu, podstičite ga i motivišite da učini ono što je samo na korak ispred njega. Na primer, ako u ovom trenutku vaše dete sa lakoćom i sigurnošću vozi bicikl sa tri točka, vreme je da već sada počnete da mislite, odnosno sa detetom razgovarate i pripremate ga za ono što je logičan sled tog trenutka njegovog razvoja, a to je bicikl sa dva točka.


•    Pohvalite dete. Svaki put kada uspe da nešto po prvi put uradi samostalno, imate jak razlog da dete pohvalite. To je i motivacija za dalji trud, i način razvijanja samopouzdanja.


Jelena Holcer, pedagog