Kada dete dođe na defektološko-logopedski pregled, ono što je važno za detetov razvoj jeste kontakt sa drugim ljudima, da li ima povratnu interakciju sa osobama koje pokušavaju da ga animiraju, način njegove igre, razumevanje zahteva, odnos sa drugom decom i sa roditeljima.

Kada se treba obratiti logopedu za pomoć?

  • Kada dete od dve godine prilikom stimulacije i igre vrišti i povlači se.
  • Ne zadržava pogled, prilikom igre voli da se samo igra, bez uključivanja drugih ljudi.
  • Ne traži stvari gestom (ako nema govor), već ih grabi.
  • Kada se dete ne odaziva, nekad roditelji pomisle da ne čuje. Oni često kažu: "Kao da me čuje, ali me ne registruje".
  • Upada u konfliktne situacije i burno reaguje na zahteve. To se dešava zato što dete ne razume šta mu se traži. U drugoj situaciji, njemu poznatoj, izvršiće taj zahtev - ne zato što ga je razumelo, već je povezalo nalog sa datom situacijom (primer - nalog: "Donesi cipele i idemo napolje" će izvršiti, ali zato na nalog: "Donesi cipele i stavi u ormar!", ili: "Stavi cipele u ormar!", opet će doneti cipele da ide napolje, ili ga neće izvršiti.
  • Kada je dete "trapavo", motorno nespretno, ima nekoordinisane pokrete. Kasnije je počelo da drži glavicu, sedi, ili je kasnije prohodalo.
  • Kada je rođeno kao "riziko" beba. To podrazumeva novorođenčad sa slabom apgar ocenom, koja su rođena modra, koja su primala kiseonik, bila u inkubatoru, imala fiziološku žuticu, kada postoji sumnja na slušno oštećenje, hipotona ili hipertona deca (sa smanjenim ili povišenim tonusom mišića), deca sa cerebralnom paralizom, rascepima ili raznim sindromima.


Foto: Shutterstock

Zašto se treba rano javiti logopedu?

Rani razvoj, kao i pravilna rana stimulacija deteta, od velikog su značaja za prognozu defektološko-logopedskog tretmana. Nervne strukture kod novorođenčeta se izuzetnom brzinom množe i razvijaju.

Često roditelji ne primećuju kašnjenje u razvoju do druge godine detetovog života, ili ih stručnjaci iz sličnih oblasti smiruju i savetuju čekanje do treće, pa čak i pete godine!? Koliko je samo u tom periodu izumrlo nervnih ćelija koje nisu pod stimulacijom!

Najoptimalnije je da se roditelji koji prate detetov razvoj jave do druge godine. Tim stručnjaka (defektolog, psiholog i neurolog) će proceniti da li ono kasni u razvoju ili je u skladu sa razvojem.

Kako pripremiti dete za susret sa logopedom?

Vođenje deteta kod logopeda ne mora da bude stresan događaj. Mališanu ne treba govoriti da ide kod logopeda kako bi ga on "naučio da govori". Sasvim je dovoljno reći detetu da idete zajedno kod jedne tete (ili čike) da se igrate i pričate pričice. Kako će ono da prihvati logopeda, kao i druge stručne saradnike, ne zavisi samo od pristupa roditelja tom pitanju, već i od pristupa logopeda. Najprirodniji pristup detetu je igra, kao i posmatranje deteta u prirodnim uslovima, a ne u napetoj situaciji propitivanja deteta i roditelja. Dete mora da shvati da logopedi "nisu lekari", da su tu kao drugari - da im pomognu u njihovim poteškoćama. A roditelji moraju da pravilno usmere dete u datom radu i kod kuće prate njegov razvoj. Onog momenta kada se razvije pravilna interakcija između deteta, roditelja i terapeuta, dete će da napreduje.

Anita Samios Sam Pejanović,  diplomirani defektolog-logoped i surdolog