U okviru kampanje „Bezbedno do škole“, koju je krajem prošle godine započeo UNDP, u 20 beogradskih škola sprovedeno je istraživanje o navikama i stavovima dece i roditelja oko dolaska i odlaska u školu. Rezultati istraživanja su pokazali da je najpopularnije pešačenje, a da ga se pojedinci odriču najčešće ukoliko žive daleko od škole.

Budući da čak 20 odsto jutarnjeg zagađenja vazduha naprave roditelji vozeći decu automobilom u školu, pored pomenutog, ovo istraživanje je imalo za cilj i da podigne svest o korišćenju „zelenih vidova mobilnosti“. Rezultati straživanja su pokazali i to da bi učenici nižih razreda rado učestvovali u projektu Pedibus - organizovanom pešačenju grupe dece do škole, obeleženim i označenim putanjama, koje predvodi odrasla osoba.

„Istraživanje koje smo sproveli u beogradskim osnovnim školama pomoglo nam je da saznamo šta o zelenim vidovima transporta misle učenici, roditelji i nastavnici. Imajući u vidu pomenuti „pešački potencijal“ još je važnije takav način odlaska u školu učiniti maksimalno bezbednim i pogodnim“, rekla je Nataša Martins, portfolio menadžer za klimatske promene, održivi saobraćaj i smanjenje metropolitenskih emisija, UNDP Srbija.
Ona je dodala da podaci o postojanju ekološke sveti kod osnovaca zaista ohrabruju – osnovci su prepoznali saobraćaj kao nešto što ugrožava i njihovu bezbednost i životnu sredinu. Oni su se izjasnili da bi bili spremni da promene svoje ponašanje ukoliko bi to uticalo na poboljšanje stanja životne sredine uopšte.

„Učenici mlađih razreda osnovnih škola više poštuju saobraćajne propise nego njihovi drugovi iz starijih razreda. Sličan je odnos i kada je reč o organizovanom kretanju do škole obeleženim stazama (Pedibus) – učenici mlađih razreda rado bi učestvovali (71 odsto), dok je kod učenika starijih razreda taj procenat niži (58 odsto)“, rekao je Dragoljub Đakonović, sekretar Sekretarijata za saobraćaj grada Beograda.

Kao glavne prednosti Pedibusa, učenici navode zabavu, druženje i bezbednost u saobraćaju, dok kao glavne nedostatke ističu: težinu školske torbe/ranca, „kontrolu“ odraslih nad njima, udaljenost škole od kuće, vremenske prilike i bezbednost.

Kampanja „Bezbedni putevi do škole“ započeta je krajem prošle godine u okviru projekta „Podrška održivom saobraćaju u Beogradu“ koji sprovodi UNDP Srbija, Sekretarijat za saobraćaj grada Beograda, Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja i Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda, sa ciljem da se manji emisija štetnih gasova i podrži ekološki razvoj Beograda