Problemom glavobolje u svetu bave se specijalizovani centri, koji osim kliničkog rada sa bolesnicima nude multidisciplinarni terapijski pristup i istovremeno se bave istraživanjem, rekla je za Novosti dr Aleksandra Radojičić, neurolog Klinike za neurologiju Kliničkog centra Srbije.

Kao dobitnik stipendije "Laza K. Lazarević" za usavršavanje mladih neurologa, dr Aleksandra je boravila u centru za glavobolje bolnice Allgemeines Krankenhaus der Stadt Wien u Beču, koja već decenijama koristi nefarmakološke metode u lečenju dečjih glavobolja.

"Nekoliko studija do sada je pokazalo da relaksacione i kognitivno-bihevioralne tehnike smanjuju i intenzitet, i učestalost glavobolja kod dece i adolescenata. Smatra se da se relaksacijom i biofidbek treningom može uticati na nivoe beta-endorfina u krvi, prirodnih opoidnih supstanci odgovornih za suzbijanje bolnih signala u organizmu," prenosi iskustva dr Radojičić.

Biofidbek je tehnika kojom se nadgledaju fiziološki procesi kojih deca i odrasle osobe nisu svesni ili veruju da nad njima nemaju kontrolu. Biofidbek treningom pacijenti postaju svesniji sopstvenih fizioloških funkcija poput srčanog rada, temperature, mišićnog tonusa ili opažanja bola.

Dok posmatraju odgovor sopstvenog tela na različite stresne stimulanse pacijenti se uče različitim veštinama relaksacije.

U poređenju sa zdravim vršnjacima, deca i adolescenti sa glavoboljama češće prijavljuju stres, umor i depresivno raspoloženje - navodi dr Aleksandra Radojičić.

"U terapiji glavobolje kod dece koristi se termalni ili biofidbek zagrevanje ruku", dodala je dr Radojičić.

"Monitoringom temperature prstiju šaka pacijenti se uče da zagreju prste jer viša temperatura kože korelira sa boljim stanjem relaksacije. Ovakav trening se primenjuje na početku migrenskog napada".

"Dijagnostici i lečenju glavobolja kod mladih bi trebalo pristupiti sa velikom pažnjom uz uključivanje i aktivnu saradnju roditelja ili bliskih članova porodice, a  izmena životnih navika sa akcentom na redovno vežbanje, spavanje i unošenje tečnosti, vođenje dnevnika i kalendara glavobolja, kao i dobra edukacija deteta i porodice, najčešće su primenjivane mere u rutinskom radu. Uloga farmakoterapije u prevenciji glavobolja kod dece je na Zapadu u drugom planu", zaključila je ona.