Trogodišnja Mia ima svoju omiljenu slikovnicu: Grga Čvarak. Ona obožava ilustracije u slikovnici, stihove u priči, i mnogo toga zna napamet. Kada mama Tihana počne čitati, Mia završava rečenice, i tako svaki dan. Mia doista uživa u Grgi Čvarku, a mami je već pomalo dosta, jer sigurno su tu priču dosad pročitale barem 100 puta, ali doslovno.

Uglavnom, roditelji su oduševljeni kad se njihova deca uživljavaju u priče, kada vole da im se čita. Pokazatelj je da rade nešto ispravno, da svoje dete uvode u svet priča i čitanja, u svet reči i različitih ritmova. Ipak, ako istu priču moraju čitati svaki dan iznova, a možda i nekoliko puta u danu, vremenom to oduševljenje malo i splasne, zar ne?

Šta decu podstiče na to da stalno ponavljaju istu radnju - istu priču, istu igru, gledaju isti crtać? U ljudskoj je prirodi da ponavljamo stvari ili aktivnosti u kojima uživamo. A kod dece ponavljajuća aktivnost odaje znak nečega poznatog i daje osećaj sigurnosti.

Slično možete primetiti i kod starije dece, na primer kada dođu iz škole, odu u svoju sobu i slušaju omiljnu pesmu nekoliko puta ili svaki dan nekoliko puta.

Jednostavno, deca vole da ponavljaju neku aktivnost, jer ona postaje deo njihove memorije, nauče emotivno da učestvuju u detaljima priče, filma, pesme, što je zabavno. Kada znaju što dolazi sledeće, već su vrlo vešti poznavaoci te aktivnosti.

Ponavljanje je temelj mnogih aspekata učenja. Beba treba oko 1 000 ponavljanja da bi naučila novu reč. Kada dete uđe u period od 2 do 3 godine, to ponavljanje se smanjuje na 50 puta, a u periodu od 4 do 5 možda mu je potrebno samo nekoliko ponavljanja.

Roditelji tu pomažu tako što pevaju istu pesmicu, čitaju istu priču i ponavljaju detetovu omiljenu igru ili aktivnost.

Kada dete usvoji neku pesmicu ili ritam, pa je nakon dužeg ponavljanja može samo reprodukovati, postane svesno da zna i može, počinje da veruje u svoje sposobnosti.

Svako ponavljanje, na primer, čitanja iste priče, otvara detetu mogućnost učenja nove reči i njenih značenja, pa razvija predčitalačke veštine.

U čitalačku fazu će ući prepoznavanjem reči i slova u svom pamćenju. Kada učitelj kaže neku reč, dete će pomisliti: 'Znam tu reč'.

Tokom godina ponavljanje daje detetu samopouzdanje i podstiče ga da prihvati sve zahtevnije zadatke. Dakle, dobrobit ponavljajućih aktivnosti je očigledna u detetovom razvoju. 

A kako roditelj da prihvati da mora i do stotinu puta pročitati istu priču?

Budite kreativni dok čitate!

Odolite iskušenju da izbegnete čitanje priče koja vam već ide na živce. Umesto toga pokušajte da se igrate - menjajte boju glasa dok je čitate, otpevajte neki deo, čitajte je od kraja prema početku. Možda se i takav način svidi vašem detetu.

Jedna tebi, jedna meni

Kada birate priču ili knjigu za čitanje, ili pak crtani film za gledanje, pokušajte da se dogovorite sa detetom. Jednu priču birajte vi, a drugu neka bira dete. Prvo pročitajte detetovu, pa potom svoju.

Odaberite kvalitetno

Birajte kvalitetne knjige i muziku. Ako, pre nego što dete upoznate sa novom pričom, smatrate da ta priča nije dobra ili vam se ne sviđa, izaberite neku drugu. Ipak ćete je pročitati barem stotinu puta.

Ne narušavajte rutinu spavanja

Ako mislite da dete iskorišćava vreme za priču pre spavanja i traži da je čitate ponovo i ponovo samo da bi što kasnije otišlo na spavanje, recite: 'Sada je dosta. Sutra ćemo opet čitati!

Podsetite se dobrobiti ponavljajućih aktivnosti za svoje dete

To će vam svakako pomoći da istrajete. Ako čitate istu priču pred spavanje po stoti put, fokusirajte se na psihološki i emotivni odgovor vašeg deteta. Uživajte samo gledajući kako vaše dete uživa i kako je opušteno u poznatoj aktivnosti.

Pročitajte i...