Profesor Ranko Rajović, autor "Nikola Tesla Centra" (NTC) programa celovitog razvoja deteta, rekao je prošle godine na predavanju u Bijeljini da deca ne treba da uče za ocenu, nego za znanje koje je trajno i primenjivo, i da je za svaku ozbiljnu državu cilj funkcionalno znanje, od kojeg zavisi budućnost.

"Učenje napamet je potpuno besmisleno, ubija kreativnost. Decu moramo učiti da misle", ukazao je Ranko Rajović na predavanju "Škola budućnosti" koje je u okviru manifestacije "Dani dečije kulture" za roditelje i prosvetne radnike organizovala Narodna biblioteka "Filip Višnjić".

On je naglasio da je neophodno da se promene metode u obrazovanju, jer se okruženje promenilo i stare metode više ne daju rezultate, moraju da se prilagode, a potrebno je da to prihvate i profesori i učitelji.

"Okruženje se promenilo, a metode su ostale iste. Ključno je uraditi metode koje liče na igru. Potrebne su korenite promene i u vrtićima, i u školama. Zabranio bih učenje napamet. Potrebna su nam produktivna deca, koja će sutra znati da izleče nekoga", istakao je Rajović.

On je istakao i to da je kapacitet za učenje neograničen kada se uči kroz igru.

"Škola u kojoj se deca igraju je najbolja. Deca se smeju, misle da se igraju, a zapravo uče. Nije primaran odgovor, već razmišljanje bez stresa", preneo je Blic reči dr Ranka Rajovića.

On smatra da nije dobro da dete kreće u školu sa šest godina i da se time nije dobio rezultat da su deca bolja, već je svaka nova generacija prvaka sve slabija, rezultati su sve lošiji.

"Deset godina pratimo taj trend. Slabiji su motorički, pažnja i koncentracija su slabiji, rečnik i znanje siromašniji, empatija slabija. Mora nešto da se menja", rekao je Rajović.

On je istakao da smernice iz ugla neuronauka daje škola budućnosti, čiji glavni ciljevi treba da budu empatija, igra, smeh, timski rad, trud, učenje kroz igru.

Rajović je rekao da je u Srbiji resorno ministarstvo odlučilo da NTC bude prioritetan program, te je pojasnio da se koncept NTC učenja zasniva na tome da informacija mora da bude zanimljiva, da škola ne sme da bude stres, kao i na tome da je nelogično sasvim u redu.

Rajović je ukazao da je škola izgubila ingerencije, da je pritisak roditelja na nastavnike ogroman, usled čega se javlja strah, zbog čega se mora zaštititi integritet nastavnika, da škola ima ulogu ustanove koja koriguje greške roditelja.

Rajović je upozorio da su video-igrice postale zamka, jer se u virtuelnom svetu sve brzo dešava i deca naviknu da sve brzo dobiju - najbolju garderobu, igračku, sobu, i kada toga nema frustracija postaje sve veća, a empatija se smanjuje.

"Generacije nam postaju sve sebičnije, prag tolerancije ne postoji. Roditelji moraju biti svesni da od njih puno toga zavisi", napominje Rajović.

On je rekao da je nemoguće boriti se sa novim tehnologijama, ali da je moguće iskoristiti ih u pozitivne svrhe, samo uz postavljanje granica.

"Potrebno je odrediti granice, da granice ne određuje dete. Granice postavljaju roditelj i učitelj. Puno zavisi od roditelja. Ne možemo se boriti sa novim tehnologijama, moramo dopreti do dece, uključiti se u to što oni rade", naglasio je Rajović, navodeći da je u virtuelnom svetu samo 10 ili 20 odsto korisnih informacija.

"Deci se ne sme uništavati samopouzdanje. Stid je najveća negativna emocija za decu", napominje Rajović.

BONUS VIDEO:

Digitalna demencija kod dece TikTok/stricek_dusko

(Blic/Yumama/N. Z.)