Još
Ostalo

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Kako bebe otkrivaju ukus: Mama, ne želim to da jedem!

Radosnog izgleda i blaženog pogleda, beba uživa u svojoj kašici i pazi da joj ne promakne nijedna mrvica! Ali, probajte da joj ponudite sok od limuna ili list gorke salate. Šta se dešava?

  Izvor: Foto: Shutterstock

Period odbijanja novih ukusa

Do druge godine života, potrebno je naučiti bebu da proba različite vrste hrane, jer nakon toga ulazi u period kada postaje „teška“ što se tiče ishrane.

Izbegavajte ucene Kada dete pristane da nešto proba, srdačno mu čestitajte, kako bi se osetilo važnim. Ako odbije, ponašajte se kao da se ništa nije dogodilo. Treba, svakako, izbegavati ucene, poput: „Ako ne pojedeš sir, nećeš dobiti desert“. Čak i ako pristane da pojede komadić sira kako bi dobilo desert, dete neće ceniti njegov ukus, već se može dogoditi da dugo vremena ukus sira kod njega izaziva gađenje, upravo zato što ga podseća na konfliktnu situaciju.

To ponašanje, koje se naziva „prehrambena neofobija“ (što znači strah od novog), nema ništa zajedničkog sa reakcijama kapricioznog mališana. Reč je o normalnoj fazi razvoja, koja obuhvata oko 60 odsto dece uzrasta od dve do sedam godina. Posebno kritično je razdoblje između četvrte i šeste godine života. U praksi se to javlja kao manje ili više odlučno odbijanje da se probaju nove vrste hrane. Dete traži uvek iste namirnice, pokazujući sklonost prema glatkoj i mekanoj hrani, kao i „neutralnim“ ukusima, odnosno ukusima i mirisima koji nisu intenzivni. Tako se ulazi u poznatu fazu: pire-šunka, testo-šunka, piletina-pire, što za odrasle predstavlja neopisivu monotoniju. Međutim, ta monotonija zadovoljava ukusne papile mališana!

Povezane vesti

Otkrivanje kulinarske raznolikosti

Kako roditelji da reaguju ako se suoče sa takvim nedostatkom prehrambene znatiželje? Sigurno ne smeju da prisiljavaju dete da pojede neku određenu hranu. Na taj način se izlažu opasnosti da svaki put izazovu pravu „dramu“ i hrani oduzmu dimenziju uživanja - koja je istovremeno temelj za dobar razvoj, ali koja poseduje i hranljivu vrednost. Ali, ne smeju ni da se obeshrabre i čekaju da pomenuta faza prođe sama od sebe, pa da ostave dete sa „večnim“ tanjirom pirea i piletine. Upravo suprotno, roditeljima je u interesu da što pre probude papile mališana. Najbolji način da mu ponude nove namirnice, jeste kroz igru - koja se naziva „učinak privikavanja“. Naime, što je jedan oblik hrane bliži detetu, ono će pre naučiti da ga ceni, i pre će da ga prihvati. Ako mu se ne sviđa određena hrana, nemojte da klonete duhom. Naprotiv, treba da mu ponudte upravo tu hranu - i to najmanje pet puta kroz nekoliko nedelja razmaka. Neka dete učestvuje u porodičnim obrocima, u toploj i opuštenoj atmosferi, neka „ukrade“ nešto iz maminog ili tatinog tanjira, jer to može da razvije njegovu sklonost da proba nove stvari i otkrije kulinarske raznolikosti. Sve to, naravno, pod uslovom da roditelji uživaju u ukusnoj i raznovrsnoj ishrani, i da to i pokazuju.

Kako da vaše dete postane pravi mali sladokusac?

• Ostavite detetu određenu slobodu izbora i nemojte se fiksirati za načela dijetetike. Voće, koje deca generalno vole, odlična je dopuna ili zamena za povrće. Ako vaše dete ne voli crveno meso, nemojte da insistirate. Dajte mu belo meso, koje nema tako jak ukus, a jednako je bogato belančevinama.
• Nemojte prisiljavati dete, ali nemojte ni da upadnete u klopku „ishrane po naručenom jelovniku“ - pa da mu spremate samo ono što želi da jede. U tom slučaju, dete može da se zadovolji onim što poznaje od hrane, i jednom - kada se na to navikne, neće više ništa hteti da proba.
• Pustite dete neka uživa u svojoj „kuhinji“. Ponudite mu, na primer, običan jogurt u koji ono može da doda šta želi: pekmez, keks, komadiće voća. Na taj način, dete dobro identifikuje sve što jede i bolje opaža različite ukuse: kiselost jogurta, slatkoću keksa, posebne ukuse nekih vrsta voća.
• Pustite dete da vrlo rano otkrije autentične ukuse, i to tako što ćete mu ponuditi da proba sirovu hranu: paradjz, šargarepu, list salate - pustite ga neka ih gricka bez ikakvih umaka ili kuvanja.
• Neka dete učestvuje u pripremi obroka. Pokazaće veću želju da nešto proba ako je to zajedno sa vama pripremalo, jer će se sećati lepih i zabavnih trenutaka provedenih sa vama.
• Pustite mališana da stavlja ruke u svoj tanjir i tako upoznaje hranu. Diranje hrane je osnova za prihvatanje ukusa.

Povezane vesti

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI

Komentari 0

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Najnovije

Vesti

Porodica